הצטרפו לאיגרת השבועית

"שיטת אוריין מוציאה לאור את האדם שבאמן!" (גבריאל דגן, פסיכולוג)


חיבור חשוב של שרית פוקס על היוצר נסים אלוני. ספר מרתק, מצחיק, עצוב, מכיל תובנות מפתיעות וגילויים חדשים. ספר לימוד על אדם ותקופה. באיגרת השבועית אנו מביאים קטעים מתוך הספר. ללא הערות השוליים.

 

"השם שלך היה לי נס" - המשך

 

...כשאילנה עדן הלכה מנִסים אלוני, כחושה ומבוהלת, אמרה לעצמה: "מנוול, אני אראה לו", אך לא ידעה מה. התיישבה בקפה "כסית" לפגוש בני אדם. צילה בינדר, אהובת אלתרמן הממתינה לו לנצח, ישבה שם בשיער פזור וסבוך וחייכה אליה. שם פגשה אילנה את השחקן שלמה וישינסקי, קומיקאי אדמוני ושחקן כדורגל מקצועי שהקסים נשים בחן הגולמני שלו. הנישואים של אילנה ונסים עוד לא הותרו אז. וישינסקי, שהיה בשיא הקריירה שלו, סגד ליופייה ולחוכמתה, העריץ את השירים שכתבה, אפף אותה בניחומים ואף צירפה לחבורת "לול" המעשנת מריחואנה וסמים אחרים: אורי זוהר, אריק איינשטיין, מונה זילברשטיין. כשאילנה עישנה, היא חשה קצת פחות חלולה.

 

כעבור שנים אחדות, ב-1967, נסעה אילנה ללוס אנג'לס עם וישינסקי ונשארה שם לבדה. היא נספחה לחבורה המעשנת אל-אס-די של הבמאי רומן פולנסקי ואשתו שרון טייט (שנרצחה מאוחר יותר בנסיבות עלומות). באותה תקופה הגיע ללוס אנג'לס עודד קוטלר, המאהב יפה התואר של הקולנוע הישראלי, והלך לבקר את אילנה. ברגע מסוים הצביעה אילנה על קריין הטלוויזיה ואמרה: "אתה רואה, זה מאהב שלי, הוא מדבר אלי. יש לנו צופן סודי". אמנים וכוכבי בידור ישראלים שהגיעו ללוס אנג'לס כמו יהונתן גפן, אורי זוהר ואחרים, ביקרו אצלה, וברגעים של קִרבה עם זה או אחר מלמלה: "תגיד, מה עם נסים? תגיד, מה עם נסים?"

 

אילנה עדן נישאה שוב לפרד מאיירו, מוזיקאי ומלחין לסרטים. נולדו להם שתי בנות. מאיירו אהב מאוד את אשתו המרוחקת ממנו. כשרופאים הציעו לה לקחת כדורים למנוחת נפשה אסר עליה לקחת אותם. מאיירו היה שייך לאחת הכתות המתנגדות לתרופות. ב-1973 באה אילנה לביקור בארץ עם ילדותיה הקטנות, "להראות לו שיש לי ילדים". לו, כלומר לנסים.

 

באותה שנה בחר נסים אלוני בשלמה וישינסקי לשחק את התפקיד הראשי במחזה שעיר אחד לעזאזל, שבסופו הוא נצלב. במשך שנים לא נרפא נסים מייסורי הקִנאה בווישינסקי שירש ממנו את אילנה, ולא החליף איתו מילה. פעם, בסוף ימי תיאטרון "העונות", הוחלט ללהק את וישינסקי לתפקיד ברביזור. אלוני, שביים את ההצגה, לא פנה אליו בחזרות. "תגיד לו שילך ימינה וידבר בקול גבוה", אמר לאבנר חזקיהו, המגשר.

 

לאיגרת השבועית של 2011 . 4 . 7