הצטרפו לאיגרת השבועית

"שיטת אוריין היא צעד קדימה בהתפתחות התיאטרון. זו חוויה בלתי רגילה! (פרופ' אואן שפירו, אוניברסיטת סירקוז, ארה"ב)


לינץ' תקשורתי - גרסת שנות האלפיים

 

ביום ב' קיבלתי דואל קורע לב שכתבה אחותה של נפגעת בתאונה, שבו היא קבלה על העונש הקל שהושת על הנהג הדורס. בתוך דקות ספורות התפשט המייל כמו אש בכרמל. היה בזה מן הדין ומן הצדק לו היה הנהג הדורס יוצא זכאי. אין בזה צדק לאחר שהורשע בדין ונענש. חכמינו זיכרונם לברכה היו מאוד זהירים בענייני דין. סנהדרין שהוציא להורג אדם פעם בשבעים שנה נחשב לסנהדרין קטלני. במסכת אבות אנחנו מצווים להיות מתונים בדין, ויותר מזה לאחר שאדם מורשע, אין להתייחס אליו עוד כפושע. הקלות הבלתי נסבלת שבה אנשים מורשעים רק על סמך מבט (וכבר כתבה אחת מחברותיי בפייסבוק שפדופיל מסתובב בגן המשחקים של ילדיה רק משום שגבר עמד שם בלי סיבה ולא ענה לה בעברית) או שאפשר במחי מייל להרוס את מחייתו של אדם רק כי היה לו יום רע (וכבר היו דברים מעולם), מנוגדת לעקרונות הדמוקרטיה. האם אותו מייל קורע לב מעלה טיעונים עובדתיים מדוע יש לשנות את גזר הדין? האם נמצא פסול בהליך המשפטי? האם הוצגה גרסת הדורס? לא. הכי קל להרוס את חייו של אותו אדם ומשפחתו במין משפט שלמה מעוות, תוך דריסת מערכת המשפט ועקרונות הדמוקרטיה. הרי לו היו רוצים פיצוי אמיתי שיעזור לבתם, היה הגיון בכך שיתבעו אותו תביעה אזרחית ושיעבוד כל חייו בהבטחת עתידה של הילדה, שנאמר עין תחת עין - ממון. עירוב מערכת המשפט הפלילית הוא נקמנות ועוול למשפחת הפוגע, אשר דומני שאינם אשמים. המלצה שלי - לא להעביר.

 

הסופר-טנקר והבעיה היהודית

 

כמה סופר-טנקרים צריך כדי לפתור את בעיותיה של ישראל? אחד. עם 120 מקומות ישיבה.

ביבי הבטיח להפיל סופר-טנקר על בעיית הדיור. בין אם אמיתי ומטאפורי – הסופר-טנקר שהוא גדול, כבד, מלא בשתן, עולה ביוקר ופותר בעיות בשיטת זבנג וגמרנו, יהיה כנראה המשל לתקופתנו. אחרי מחשבה מעמיקה של שתי דקות, הגעתי למסקנה איך אפשר לפתור את בעיית הדיור בשיטת הסופר-טנקר: להכניס ולהוציא.

 

ירושלים, ירושלים

(בעניין משפט הדיבה של קבוצת חיילים כנגד מוחמד בכרי, יוצר "ג'נין ג'נין")

 

אז מה? אמר אמת או לא אמר אמת? הסרט הוא דוקומנטרי? מוקומנטרי? היה טבח? לא היה טבח? ועכשיו אם בית משפט אילץ אותו להגיד שהסרט הוא בדיון, האם אדם אחד יפסיק להאמין שהיה טבח? אמת נפגשת מול אמת כמו תפיסת בעלות על קרקע אחת עם אחרת, שהיא ביסוד הטרגדיה שלנו בקיומנו באזור. הדימויים הויזואליים נצרבים בתודעה והם חזקים יותר מכל עובדה או היגיון קר, כמו בניתוח שכתבתי לעיל על המשפט של הנהג השיכור. אולי נביא איזה סופר-טנקר שיפתור את הבעיה, הרי זה הפיתרון לכל צרותינו ככל הנראה.

לאיגרת השבועית של 2011 . 3 . 10