הצטרפו לאיגרת השבועית

תחום האירוע האמנותי הוא מקום פתוח לכל מה שהדמיון האנושי יכול להמציא. אם אכן כך הדבר, שחררו את התודעה ותתחילו לפנטז.


יש תאטרון שהוא בידור

ויש שהוא שליחות אישית וחברתית

מקדש-מעט של אדם בדרך לתיקון עולם

 

(רגעים של התבוננות בהתנהגות אנושית

כי כל תנועה בחלל היא כרפרוף פרפר אי-שם)

 

"טבע האדם הוא רצחני! טבע האדם הוא אלים! מה לעשות?! טבע האדם הוא...!" כך זימר בהתלהבות סופר ישראלי במסגרת מסע מכירת ספריו שעוסקים ברוצחים ובגנבים, בתכניתו של יואב גינאי "בילוי נעים", ברשת ב' של קול ישראל, ביום ו', 3.2.2107, סמוך לשעה עשר וחצי בבוקר.

 

קביעותיו של אותו סופר הן כמובן לא מדויקות כלל ואינן עומדות במבחן היסטורי רחב היקף. תומס הובס הוא אולי הידוע מכולם, שעסק ברעיון ש"אדם לאדם  - זאב", כלומר, האדם מסוכן ורצחני לזולתו ורעיון זה הוא נכון לפעמים ובתנאים מסוימים, אבל לא חוק טבע. אין בו כדי ללמד על "טבע האדם!". הקפיטליזם החזירי עדיין מלמד את נתיניו שכך הם פני הדברים לנצח נצחים וראו את השוקת השבורה שאליה הוא הביא אותנו. אבל אפילו הזאב עצמו, שנכתבו עליו אגדות אורבניות לאין ספור, מעולם לא היה תמיד "זאב לזאב – זאב", כלומר בלשונו ושל הסופר הנ"ל "רצחני!" או "אלים!" לא עלינו.

 

כי "טבע האדם" הוא מה שהאדם עושה בטבעו. ברצונו יהיה רע. ברצונו יהיה טוב. ברצונו יהיה תחרותי, דורס ורצחני. ברצונו יפעל בשיתוף פעולה, באחווה ובשלום.
ברצונו.

 

האם הסופר ההוא ברדיו אינו יודע את הבלותם של דבריו כי הוא, שלא נדע מצרות, טיפש? לא כך הוא נשמע. הוא נשמע בעל תפיסה סבירה של המציאות וגם אינטליגנטי למדי. אם כך מדוע הוא מדבר שטויות? האם כי הוא סבור שכך ייטיב למכור את מרכולתו? כלומר, על מנת למכור סחורה הוא מכריז את האמירה הזאת על טבע האדם, משום שהיא מאד נפוצה והמוני קונים פוטנציאליים מאמינים בה וחלקם אף מקשיב לתכנית הרדיו המדוברת ועל כן אם ישמעו ברדיו הפופולרי שלהם דברים שהם מאמינים בהם, כי אז יזדהו עם הדובר ויעוטו על בתי הממכר לספרים וירכשו את ספריו מלוא הסל?

 

האם מכאן יש להסיק שכל סופר מצוי, משכנע את קהל היעד שלו לקנות את תוצרתו בלי קשר לאמינותם של דבריו או לתקפותם המקצועית, החברתית או המדעית? האם כך יש להבין גם כל מי שמדבר בשבחי מרכולתו, שאומר מה שאומר רק על פי מה שממלא את כיסיו ממון? ידוע על אנשי עסקים רבים שכך הם נוהגים. אבל אילו כול אנשי העסקים היו נוהגים כך, כי אז היה העולם נחרב באחת. העולם קיים כי יש ישרי דרך והם יותר מל"ו צדיקים.

 

לדוגמה: אחד מאנשי העסקים הגרועים בדורנו, בלי קשר לכמות הממון שגרף בדרכיו הנלוזות. נבחר לא מכבר להיות נשיאה של האימפריה החזקה בעולם. האם בחירתו מלמדת על "טבע האדם"? כמובן שלא ועדיין ישנם ישרי דרך שיאמרו לקהל דברים כהווייתם, אפילו אם הם לא "מוכרים להמונים".

אמן.

 

שלכם באהבה,

אמיר

לאיגרת השבועית של 2017 . 3 . 16