הצטרפו לאיגרת השבועית

"תיאטרון החדר הוא בשבילי ארגז הכלים לחיים" (עינת ויצמן, שחקנית ובמאית, בוגרת תיאטרון החדר)


-------------- -------------- --------------

עם פתיחת "היכל התרבות" באריאל - המכתב השני של היוצרים.

סקירה כרונולוגית של תגובות השבוע. דיווח מאוזן...

-------------- -------------- --------------

 

5.11.2010

הנוסח המלא של המכתב השני של היוצרים בעניין היכל התרבות באריאל

שחקנים יקרים,

אתם עומדים להופיע בהיכל התרבות שהוקם בהתנחלות אריאל על שטח כבוש.

במרחק קילומטרים ספורים מאריאל הפורחת והמשגשגת, מתגוררים פלסטינים במחנות פליטים, בתנאי מחיה קשים מנשוא וללא זכויות אדם בסיסיות. לא רק שהם אינם זוכים להופעות ולאירועי תרבות, חלקם אף אינם זוכים למים זורמים. שתי מציאויות שונות שיוצרות מדיניות אפרטהייד.

חשוב שתדעו, שאריאל היא התנחלות בלתי חוקית וההתיישבות בה מנוגדת לחוק הבין לאומי ולאמנת ז'נבה (שמדינת ישראל חתומה עליה). הקמתה של אריאל נועדה למטרה אחת ויחידה: למנוע מהפלסטינים את האפשרות להקים מדינה עצמאית, ובכך למנוע מאיתנו אזרחי ישראל את הסיכוי לחיות אי פעם בשלום באזור הזה.  

אריאל אינה חלק משטחה הריבוני של מדינת ישראל ועל כן חוזה המחייב שחקן להופיע בכל חלקי ישראל אינו כולל, מבחינה משפטית, התחייבות להופיע באריאל.

אי אפשר לחייב אתכם להופיע שם!

מכתב הסירוב של אנשי התיאטרון שנשלח להנהלות התיאטרונים בחודש אוגוסט האחרון, זכה לתהודה עצומה ולגושפנקה חסרת תקדים, הן בארץ הן בחו"ל. הנהלות התיאטרונים - הנתונות ללחצים ואיומים מפורשים מצד הממשלה - קיבלו את ההחלטה להופיע באריאל, אך הוצאתה של ההחלטה אל הפועל היא בידיכם, השחקנים.  

אל אלה מכם המרגישים שהם נאלצים לציית להחלטה בחירוק שיניים כאנוסים, אנו קוראים להעדיף את צו מצפונכם ואחריותכם הציבורית.

שלכם, 

אבנר כץ, אוהד נהרין, אופירה הניג, אילנה המרמן, איתן פוקס, אלון גרבוז, אלונה קמחי, אמוץ גלעדי, אמיר אוריין, אמנון מסקין, אפרת מישורי, ארי רמז, ג'אד נאמן, גדליה בסר, גלעד עברון, ג'קי שמש, ד"ר רמי עמית, דוד שטיינברג, דויד גרוסמן, דורון צברי, דורון רבינא, דורי מנור, דורי פרנס, דני קרמן, ורדית שלפי, חנה מרון, חני ורדי, חנן אלשטיין, טלי יצחקי, יאיר גרבוז, יהושע סובול, לאורה ריבלין, מאיה ערד, מיכאל רונן, נילי מירסקי, ניר ברעם, עודד קוטלר, עידו ריקלין, עינת ויצמן, פרופ' אברהם עוז, פרופ' גד קינר, פרופ' נורית יערי, פרופ' נסים קלדרון, פרופ' שמעון לוי, שמואל הספרי, שמעון בוזגלו, שרי גוטמן.

--------------

סערת אריאל: "אי אפשר להכריח אתכם להופיע"

מרב יודילוביץ'

פורסם            05.11.10, 22:32

יוזמי מכתב האמנים שהסעיר את המדינה ולצדם שורה של יוצרים מתחומי התרבות והאמנות, פונים אל המתעתדים להופיע בהיכל התרבות באריאל: "העדיפו את צו מצפונכם ואחריותכם הציבורית"...  

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3980282,00.html

--------------

"אי אפשר לחייב אתכם להופיע באריאל"

מאת: עינב שיף, מערכת וואלה!

יום שבת, 6 בנובמבר 2010, 0:46

דויד גרוסמן, דורון צברי, חנה מרון, איתן פוקס ואנשי תרבות נוספים פנו במכתב פתוח לאנשי התיאטרון שיופיעו בהיכל התרבות באריאל שייפתח השבוע וקראו: "אריאל אינה חוקית"...

http://news.walla.co.il/?w=%2F1%2F1752210

וגם בעכבר העיר:

http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,720,209,56468,.aspx

--------------

החרם: "סהרורים נמאסתם" נגד "זכות הצעקה"

רוני סופר

פורסם: מוצ"ש 06.11.10, 18:56

רגע לפני פתיחת היכל התרבות החדש באריאל, מכתב חדש של אמנים ואנשי רוח הצית שוב סערה גם בכנסת. ח"כ לוין מהליכוד דורש לקבוע קריטריונים לתמיכה ממשלתית ולמנוע "קידום נרטיב אנטי-ציוני", ח"כ אורון ממרצ מברך על כך ש"שהדמוקרטיה הישראלית טרם שבקה חיים"

סערת אריאל התחדשה - ובכנסת רוצים להגביל את התמיכה באמנים שמסרבים להופיע בשטחים. למרות שתיאטרון באר-שבע הודיע שלא ישתף פעולה עם יוזמת החרם, חבר הכנסת יריב לוין מהליכוד אמר היום (שבת) כי "יש לשים סוף לכך שכספי משלם המיסים עוברים ישירות לכיסיהם של גורמי שוליים, המשתמשים בכספים אלה כדי לקדם נרטיב אנטי-ציוני ואנטי-יהודי תוך החרמת אותו ציבור שממן אותם".

בהמשך למכתב האמנים השני שפורסם אתמול לראשונה ב-ynet, ח"כ לוין אמר שייזום דיון דחוף בוועדת החינוך בדרישה לקביעת קריטריונים חדשים לתמיכה במוסדות תרבות, "שימנעו העברת כספי מדינה לידי אלה המחרימים חלק מתושביה"...

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3980463,00.html

--------------

ח"כ יריב לוין בתגובה למכתב האמנים: גורמי שוליים מקדמים נרטיב אנטי ציוני

מאת יהונתן ליס וחיים לוינסון

פורסם ב - 19:26 06/11/10

בתגובה למכתב האמנים הקורא לא להופיע באריאל, אמר ח"כ לוין כי הציבור מאס בקבוצה הסהרורית שהשתלטה על התיאטרון. ח"כ שנלר: אריאל תמיד תהיה חלק מישראל

"הרוב המוחלט של הציבור הישראלי מאס בקבוצת השוליים הסהרורית שהשתלטה על התיאטרון והקולנוע הישראלי", כך אמר היום (שבת) יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין (ליכוד), בעקבות מכתב האמנים השני הקורא להחרים את היכל התרבות באריאל...

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1197090.html

--------------

אביגדור ליברמן: ההצגה חייבת להימשך, ההסתה נגד המדינה חייבת להיפסק

הארץ, פורסם ב - 10:41 07/11/10

מאת יהונתן ליס

בתגובה למכתב האמנים הקורא לא להופיע באריאל, מתכוונים שרי ישראל ביתנו לפעול להפסקת מימונם של האמנים החתומים על המכתב...

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1197211.html

--------------

7.11.2010

אמיר לביא: לא אוותר על זכותי

קודם כל יובהר בזאת שאני תומך לחלוטין ברעיון שתי מדינות לשני עמים. אשר לגבולות ולמעמדה של ירושלים אני משאיר זאת למשא ומתן.

אני מתנגד נחרצות לחרם על אריאל.

אריאל נמצאת על שטח הנמצא במחלוקת פוליטית. וכשאני נמצא במחלוקת פוליטית לא מתפקידי כצד במחלוקת הזאת, לייצג את הצד הפלשתינאי במחלוקת. אני מכבד את הנרטיב הפלשתינאי הרואה בשטחי הגדה שטח כבוש (יש כאלה שיראו בכל ישראל ככזו). יחד עם זאת עבורי שטחי הגדה הינו שטח משוחרר ממדינה שהסירה יותר מאוחר, בשנות ה80, את אחריותה לעתיד השטח וזאת היא כמובן ירדן שהייתה אז תחת מלכותו של המלך חוסיין. שטחי הגדה מעולם לא היו מדינה עצמאית. וכל שכן הם מעוגנים היטב בנרטיב ההיסטורי הלאומי היהודי ואני חושב שאין צורך להכביר מילים על חברון, שכם, יהודה וכו' שלא לדבר על ירושלים ומורכבותה.

לכן אני מכבד לחלוטין את אלה שבחרו להקים יישובים יהודים ואני מאמין לא מתוך כוונת חבלה אלא מתוך אמונה אמיתית שהם זכאים בתוקף היסטורי ומוסרי לשבת בשטחים אלו.

אני מודע לכך שישיבתם יוצרת בעיה עבור האוכלוסייה הפלשתינאית השואפת להגדרה עצמית ולישות מדינית רציפה ודואגת לכך על פי השקפתה שישות זו (בניגוד לישות הישראלית) תהיה נקייה מיהודים בשטחה.

ישראל הוכיחה בעבר שיישובים ישראלים לא ממש עומדים בדרכה בבואה לחתום על הסכמי שלום או לפנות שטחים. (ראו מקרה ימית, ופינוי גוש קטיף בעזה) אבל כשאני בא ומצדד בחרם ישראלי על אריאל אני מסמן לפלשתינאים כי הנרטיב שלהם מבחינתי קביל יותר מהנרטיב ההיסטורי הלאומי שלי. וזו טעות חמורה ביותר בתהליך המשא ומתן שבו אנו נמצאים בין שתי הישויות.

יש לנו זכות מלאה ליישב את אריאל בשטח הגדה. כמו שיש לנו זכות מלאה בתור מדינה להחליט כי בבוא היום תימסר אריאל למדינה הפלשתינאית על היכל התרבות שבה אם אכן במסגרת חוזה השלום יוחלט כך (או שיוחלט לתת שטח חלופי אחר ולהשאיר את אריאל בריבונות ישראלית).

חרם על אריאל הוא חרם על 50% מאוכלוסיית ישראל החושבת אחרת, המאמינה אחרת. והוא יכול לשמש כחרב פיפיות כלפי המחרימים. ויותר מכל הוא מחליש את טיעוננו במהלך המשא ומתן שאנו מנהלים עם הצד הפלשתינאי.

לגבי הטענה הפופוליסטית והמקוממת שאריאל באה על חשבון רמת החיים של הפלשתינאים בגדה זוהי מבחינתי דמגוגיה זולה. קודם כל במהלך השנים האחרונות הוכיחה הרשות הפלשתינאית כי בניהול נכון של כספיה היא מסוגלת להעלות ואף העלתה את רמת חייהם של תושביה ואף בדרך להקים עיר חדשה. ואם נסתכל על שכנתנו מדרום עזה המקדישה את כל כולה לשנאה, לרכישת כלי מלחמה ואשר העומדים בראשה לא עושים דבר כדי לשפר את איכות ורמת חייהם של העזתים אפשר להבין כי לא אנחנו הבעיה.

אני לא אוותר על זכותי על הארץ הזו בס"מ אלא אם כן המחיר עבור הויתור הזה שווה. ואכן אני חושב ששלום בין שתי מדינות החיות זו לצד זו ואשר צומחות יחדיו לעתיד אישי ומשותף ומוצאות את הדרך לנהל יחדיו את המקומות הקדושים זהו מחיר ששווה לשלם ולוותר על פיסות האדמה החשובות עבורי מבחינה לאומית והיסטורית.  אבל לוותר מראש על זכותי ולהחרים עיר שקמה בדין ובזכות? מבלי לקבל על כך שום תמורה שהיא? זו איוולת לשמה.

שלך

אמיר לביא

(במאי)

--------------

לימור לבנת בתגובה למכתב האמנים: "הניסיון להחרים את אריאל הוא פסול"

יום ראשון 07 בנובמבר 2010 17:04 מאת: מתן אברמוביץ', עכבר העיר אונליין

http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,720,209,56499,.aspx

--------------

שרת התרבות והספורט לימור לבנת באריאל: אני נבוכה מהצעד האנטי-דמוקרטי של האמנים

עדכון אחרון - 21:27 08/11/10

מאת חיים לוינסון

"לא מפתיע שההצגה הראשונה היא מבאר שבע, עירו של אברהם אבינו, ולא מת"א עיר הפלשתים", אמר ראש העיר אריאל בפתיחת היכל התרבות...

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1197438.html

--------------

אורי אבנרי: "השחקנים אשר מסכנים את מקור פרנסתם בחרם על ההתנחלויות עומדים בקו ההגנה הראשון על ישראל האמיתית"

גוש שלום, הודעה לעיתונות, 09/11/10

גוש שלום, ממובילי החרם על ההתנחלויות, מביע את תמיכתו בשחקנים שהצהירו כי לא יופיעו מעבר לגבולות הקו הירוק. זאת, לנוכח המתקפה האישית עליהם ערב פתיחת היכל התרבות החדש באריאל.

"השחקנים המסרבים לצאת מגבולות מדינת ישראל הריבונית ולהופיע בהתנחלות אריאל מתייצבים באומץ לב אל מול השלטון הדורסני וגם אל מול הנהלות התיאטרון המשרתות את השלטון הזה. השחקנים מצייתים לצו מצפונם גם במחיר סיכון מקור פרנסתם. הם עומדים בקו הראשון של חזית ההגנה על מדינת ישראל האמיתית – ישראל הדמוקרטית, הנאורה, השוחרת שלום וסולדת מכיבוש ודיכוי, ישראל האמיתית אשר הולכת ונהרסת ונמחקת יום יום, אך עדיין אפשר להציל אותה" אומר חבר הכנסת לשעבר אורי אבנרי, פעיל תנועת גוש שלום.

"אין לי טענות כלפי שחקנים שהם אנשי ימין, התומכים בכל ליבם בכיבוש ובהתנחלויות. הבמה של 'היכל הברבריות' באריאל היא מקומם הטבעי" הוסיף אבנרי. "אין לי ולו טיפה של כבוד כלפי אלה המתיימרים להיות שוחרי שלום ומתנגדי ההתנחלויות, אך מכיוון שאין להם אומץ לסרב הם הולכים להופיע באריאל ומציגים שורה של תירוצים המהווים עלבון לאינטליגנציה. ראשי המתנחלים הצליחו כנראה לקנות לא מעט אנשים שכאלה, בעזרת הכספים הבלתי מוגבלים שהם שואבים מתקציב המדינה. אך המהומה הגדולה והנמשכת סביב מכתבי השחקנים מעידה כאלף עדים כי אריאל הייתה ותישאר מקום שנוי במחלוקת, מקום שאינו חלק ממדינת ישראל ואשר לעולם לא יהיה בקונצנזוס - התנחלות שמעולם לא הייתה צריכה לקום ואשר פירוקה הוא הכרחי כדי להבטיח את עתידה של מדינת ישראל".

http://zope.gush-shalom.org/home/he/channels/press_releases/1289241831

--------------

מיכאל הנדלזלץ: השחקנים ישלמו את המחיר

...בפי מגיני אריאל, יוזמי וחותמי המכתב, אנשים שחלק מהם עשו ועדיין עושים את התיאטרון הישראלי למה שהוא, מוצגים כ"קבוצה שולית" ו"קיצונים וסהרוריים". זו בורות וגסות רוח. אבל הם גם מוצגים כמי שמפעילים כביכול לחץ על עמיתים ויוצרים לא להופיע באריאל.

זאת הצגת דברים מופרכת לחלוטין. להשמיע בישראל של היום קריאה לא להופיע באריאל, כי היא לא בתחום הריבונות הישראלית ונמצאת במוקד הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים, זה אקט של אומץ ציבורי.

משמיעי הקריאה הזאת הוכפשו, הושמצו, הוקעו, והופעל עליהם לחץ, מרומז וגלוי, שפרנסתם תיפגע רק בגלל שאמרו אמת. אין בכוחם לכפות שום דבר על הנהלות התיאטרון. להיפך: על חלק מהם ייכפה להופיע באריאל.

הם, שהקריבו למען התיאטרון בישראל בנפשם וגופם הרבה יותר משעשו זאת המתלהמים נגדם, יצטרכו ללקק את פצעי העלבונות והאיומים החדשים שעורר המכתב השני שלהם, שבו בסך הכול הזכירו למי שמתאמץ להתעלם מכך, שאריאל, למרות שגרים בה אזרחי ישראל, לא נמצאת בתחום מדינת ישראל הריבונית. עובדה. 

--------------

הפורום המשותף של היוצרים: קול קורא

יום ה', 10.11.2010 

בעקבות הכוונה המסתמנת של שרת התרבות והספורט הגב' לימור לבנת, לפעול לשינוי הקריטריונים לתמיכה בכל מוסדות התרבות והתיאטרון בארץ, מקיימים הארגונים בת"י - איגוד במאי התיאטרון בישראל, שח"ם - ארגון השחקנים בישראל ואיגוד המחזאים  

כנס חרום

שיערך ביום שישי הקרוב 12.11.10 בשעה 14:00 בתיאטרון צוותא בתל אביב.

הפורום המשותף לשלושת הארגונים עוקב בדאגה רבה אחר הניסיונות שעושים בימים האחרונים גורמים פוליטיים שונים, ליצור התניות חדשות וקריטריונים. פירושם המעשי הוא הפניית איום מרומז לעבר מוסדות תרבות ותיאטרון שונים בארץ והטמעת המסר שמוטב להם אולי לאותם מוסדות, להתיישר לפי טעמיו והשקפותיו הפוליטיות והאידיאולוגיות של כל שלטון מתחלף, אחרת לא יזכו לתמיכה כספית מטעם המדינה.

הפורום המשותף מוצא לנכון לשוב ולהדגיש שהיכולת להביע דעה באופן חופשי וצלול, היא נשמת אפה של כל חברה דמוקרטית. כל ניסיון ליצור התניות חדשות כאלה מהווה פגיעה קשה ובלתי נסבלת בקיומם של מוסדות חשובים אלה ובמרקם החברתי והתרבותי של המדינה בכלל. 

--------------

בעקבות הסערה: הופץ "קטלוג ציוני לתיאטרון"

ווינט, מרב יודילוביץ' פורסם:  11.11.10, 16:10 

תנועת "ישראל שלי" הפיצה קטלוג ובו מפורטות הצגות מותרות ולא מותרות לצפייה, "על פי קריטריונים ציוניים", כהגדרתם. בין ההצגות האסורות: "גטו", "לילה לא שקט", "המלט" ועוד. דליה שימקו: "זה מזכיר תקופות קשות בהיסטוריה"

בשעה שבפורום איגודי היוצרים עמלים על ארגון כנס חירום שייערך מחר (ו') באולם צוותא בתל-אביב, נחת על שולחנם של חברי המדור לתיאטרון במועצה לתרבות ולאמנות, לתיאטראות ולתיבות הדואר של שחקנים וחברים באיגודי היוצרים "הקטלוג הציוני לתיאטרון".

מאחורי הקטלוג, המציג בפני הציבור רשימת הצגות של תיאטרון הקאמרי ובית ליסין, המותרות או אסורות לצפייה, היא תנועת "ישראל שלי", אשר מגדירה את עצמה כתנועה הלאומית הציונית הגדולה בארץ.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3983291,00.html

--------------

לאיגרת השבועית של 2010 . 11 . 11