הצטרפו לאיגרת השבועית

"שיטת אוריין היא צעד קדימה בהתפתחות התיאטרון. זו חוויה בלתי רגילה! (פרופ' אואן שפירו, אוניברסיטת סירקוז, ארה"ב)



(קטעים מעבודת המחקר של טאל לוי, הבוחנת את הערך התרפויטי המוסף ב"שיטת אוריין - המעגל הפתוח" בעבודה עם יוצרים מופיעים. מכללת לסלי, נובמבר 2012)

 

1.ח. חיבור גוף-נפש

בתרגילים השונים בשיטה, תשומת הלב מופנית למצב הפסיכו פיזי, תוך שימת דגש על התחושה העורית-חושית, ואז נוצרת אצל המשתתפים מודעות גוברת לתחושותיהם, כמו גם למחשבותיהם ולרגשותיהם. מודעות זאת יוצרת את החיבור הנכסף שלנו עם גופנו - עצמותינו, עורנו, חושינו, עם מה שמתעורר בהם ואיך הדברים הללו משפיעים עלינו מבחינה אישית ברגע נתון.

 

מרואיין 4, ש', מנחה קבוצות:

"האפשרות להיות בהתבוננות ולהכיר את עצמי, ואת מרכיבי החוויה שלי ולבדוק מה קורה לי בגוף ולתת לדברים האלה ביטוי דרך הגוף. כשאני במגע עם עצמי ועם החושים שלי ועם כל מה שקורה - זה מאפשר לי להכיר את האופציות האלה אחר-כך גם בחיים. כל מיני דברים שמאפשרים תהליך עמוק, על זה שהגוף לא משקר, שיש לו נוכחות ואני יכול להגיד מה שאני רוצה אבל הגוף שלי יגיד הרבה יותר ממה שאני אגיד. ואם אני לומד להכיר את עצמי אז אני יודע להגדיר לעצמי, אפילו בתוך המפגש הזה עכשיו איתך. את מרכיבי החוויה שלי, ומה קורה לי? אני חושב שאפשר לשייך את זה לשיטה ולהשתמש בזה כטיפול."

 

מרואיינת 5, ג', עו"סית קלינית, מטפלת, מנחת קבוצות:

"נגיד אם את מתרגשת נורא והוא אומר 'אז שההתרגשות תגיד את המונולוג,' ויש לגיטימציה להביא אותו בצורה של התרגשות, או אם משהו רועד בגוף או משהו מרגיש לא בנוח בגוף, אפשר להכניס את זה למונולוג ולא להילחם בזה ולא לשים אותו בצד אלא להעמיק קצת פנימה. זה אלמנט שהוא טוב בעיני, גם טיפולית, זה נותן לך להרגיש טוב, פיזית ונפשית."

 

מרואיינת 6, ב':

"את מפתחת מודעות ליציבה שלך. אם את חווה מספיק זמן את השיטה, את מבינה שאת מתבוננת בחוויה שלך, למשל אם עכשיו אני מגדירה תחושה פיזית, אז יש לי איזה כובד בכתפיים ויש איזו כהות למשל, יש לי כבר מודעות. גם כל העבודה של החימום, של צליל אישי שבוקע מרצפת הבטן ותנועה בסלואו מושן, לתת לגוף ללכת לאן שהוא רוצה ללכת, לא לסגור אותו, לא להתבייש בו. בנוסף, אני אדם שברוב ימי מוגדרת כשמנה. כשהגעתי לאמיר הייתי נערה צעירה ותפסתי את עצמי כשמנה וכול החיים התנהלתי באופן כזה שאני גדולת מידות ושזה דבר מכוער שמקטין אותי. החיבור לגוף בעבודה בשיטה לימד אותי לקבל את הגוף שלי, לאהוב אותו ואף להשתמש בו. לאורך השנים גם פיתחתי מודעות, אני חושבת יחסית גבוהה, פיזית, אני חושבת שהיציבה שלי השתפרה. אני חושבת שיש הפרדה בין הגוף לבין המיינד לבין הרגש, יש, את יכולה להגדיר הפרדה, אבל גם אחד משפיע על השני."

 

(עמ' 64-63, המשך יבוא)

לאיגרת השבועית של 2015 . 7 . 9