הצטרפו לאיגרת השבועית

- האם זכור לך שקורצת מן החומר אשר ממנו עשויים כוכבים? - כן, אבל ברגע זה הבית הפוך וצריך להביא את הילד לגן ויש לי הופעה בערב והכביסה על החבל ויורד גשם.


(קטעים מעבודת המחקר של טאל לוי, הבוחנת את הערך התרפויטי המוסף ב"שיטת אוריין - המעגל הפתוח" בעבודה עם יוצרים מופיעים. מנחה: ד"ר אסתר הס, מכללת לסלי, נובמבר 2012)

 

1.ח. חיבור גוף-נפש

כסטודנטית לטיפול בתנועה, אחת השאלות החשובות לי בריאיון הייתה השאלה בנושא חיבור גוף-נפש - האם המרואיינים חשו שנוצר בהם סוג כזה של חיבור כתוצאה מהתנסות בשיטה. לפי אוריין (2012), החיבור גוף-נפש הוא חלק נכבד מן ההתנסות בשיטה:

 

"איני יכול לעשות את ההפרדה בין גוף לנפש. זה נמצא כבר בהגדרה של מרכיבי חוויה אישית. מדובר שם על תחושה - שזה גוף; תמונה - שניתן לומר שהיא על הגבול בין גוף לנפש; מחשבה; רגש. החלוקה הזו קרובה למודל היונגיאני, שמדבר על תחושה, מחשבה, אינטואיציה ורגש. אבל החלוקה שלנו היא רלוונטית יותר לתהליך היצירתי הבימתי".

 

בתרגילים השונים בשיטה, משום שתשומת הלב מופנית כל הזמן למצב הפסיכו פיזי, תוך שימת דגש על התחושה העורית-חושית, נוצרת אצל המתנסים מודעות גוברת לתחושותיהם, כמו גם למחשבותיהם ולרגשותיהם. מודעות זאת יוצרת את החיבור הנכסף שלנו עם גופנו - עצמותינו, עורנו, חושינו, עם מה שמתעורר בהם ואיך הדברים הללו משפיעים עלינו מבחינה אישית ברגע נתון, מבחינה אישיותית כללית ומבחינה ביצועית על הבמה. גם המרואיינים כולם כאחד התייחסו בחיוב לשאלתי בנוגע לשיטה כמסייעת לחיבור זה.

 

מרואיינת 1, ק', פסיכולוגית קלינית, מטפלת בפסיכודרמה ומרצה לטיפול בהבעה וביצירה:

"הייתי מאוד מנותקת מהגוף שלי לפני השיטה. אני אדם של ראש ומילים, והשיטה מתחילה מהגוף. החוויה הבסיסית היא החוויה של הגוף - לשים לב לחוויות הפיזיות, הנשימות. אני יכולה גם להגיד ספציפית, שלפני השיטה, גם היום ובכלל בחיי, יש לי מאבק גדול עם המשקל, ובתקופה ההיא הייתי במשקל הכי נמוך בחיים שלי. אני חושבת שהייתי הכי חזק מחוברת לגוף שלי וזה דברים שאי אפשר להתווכח איתם, משקל."

 

מרואיינת 2, ס':

"איך לנשום נכון, איך לעמוד זקוף, איך לעשות תנועות - מבחינת עבודת החימום שעושים על הגוף, זה היה עבורי מאוד משמעותי. למשל ההבנה שאני יכולה לנשום לתוך הכאב שלי. יש לי רגישות מאוד גבוהה בגוף. יכלו לגעת בי בעדינות ויכולתי לקפוץ. לקח לי המון שנים להירגע מזה. ואלה דברים שלא ידעתי מה לעשות אותם ואיך לזהות אותם קודם."

 

מרואיין 3, ר', עו"ס, דרמה-תרפיסט ופסיכותרפיסט יונגיאני:

"אני חושב שלפני כן לא היה לי חיבור גוף-נפש. אני זוכר שבשיעורי משחק קודם לכן היו לנו תנועות שהיו בעצם המקום שבו הייתי אמור להתחבר אל הנפש. היה לי קשה כי אצלי תנועה תמיד הייתה משהו גופני נטו ופחות נפשי, לא ראיתי את החיבור, אבל מאז השיטה התחלתי להרגיש גם את המקום הנפשי בגוף. נגיד אם נפשית הייתי מעורער, הייתי מרגיש את הבטן מאוד חזק או את הגרון, או את הראש, הייתי מרגיש כאב בגוף. פתאום התחלתי להרגיש מאוד את החיבור בין נפש וגוף"...

 

(עמ' 61-63, המשך יבוא)

 

הקליפ של טאל לוי ובת חן הוורדי וקשי, מבוסס על מרכיבי החוויה האישית, ע"פ "שיטת אוריין – המעגל הפתוח": תחושה, תמונה, מחשבה, רגש, תנועה וצליל.


לאיגרת השבועית של 2015 . 7 . 2