הצטרפו לאיגרת השבועית

"כל מה שאני עושה היום, מתכתב בדרך זו או אחרת, עם הבסיס הרחב והמוצק שקיבלתי בתיאטרון החדר" (אלון אבוטבול, שחקן ובמאי, בוגר תיאטרון החדר)


1. מנהיג.

לא יכולתי לצפות ביותר מערב אחד של שידורי התעמולה. שידורי התעמולה ברובם היו צריכים לפסול את מי שמשתתף בהם, אם לא להכניסו, במקרים מסוימים, למחלקה סגורה ("אני נמצא פה בשליחות אלוהית להושיע אתכם!" אמר אחד ההזויים שבהם אומר כנראה את מה שאנשים אחרים רק חושבים). בצר להם, מתחרים המועמדים מי יותר בטחוני, מי יותר נאמן, מי יותר חזק, בעוד שגדולי מנהיגינו (בן גוריון, שרת, אשכול, גולדה וכן אפילו בגין) היו אנשים שבמקרה הטוב הקריירה הצבאית שלהם הסתכמה בקורפורל בצבא התורכי, ולחלקם היה מה שלמנהיגינו לעולם לא יהיה - חוכמת חיים, הומור ושכל ישר.

 

2. אז מי אתם שתדרכו על שאול מופז?

"...אז עם הדודה, אז כל הסודה
אם ייולד לך ילד, ותשמעי מזחלת
אל תפתחי לו את הדלת
תנשב הרוח, ינבח הכלב
הרמטכ"ל בטוח, עוד יבקר אותך הערב
יביא איבר קטוע".

(הצגת הקליפ הזה אין בה כדי להעיד על ההעדפה פוליטית.

בכל מקרה, "הבילויים" מעניינים תמיד - העורך)





















3. מנהיגינו...

עשו לעצמם מנהג בימים האחרונים, להטריד אותנו בטלפון, בניגוד לחוקים שהם עצמם קבעו, תוך שהם אפילו מתחזים למספר טלפון לגיטימי, כי הם יודעים שעם ישראל לא עונה למספרים חסויים. חלקם אפילו גורמים לך להתקשר אליהם כדי לשמוע את דברי הבלע שלהם. הדיבורים שלהם עלובים, מעוררים גיחוך בפייסבוק אבל גם נובעים ממצב של חוסר שליטה. דומה שהשלטון מאוד רוצה להשפיע על האזרח ולשלוט בו, ודומה שמה שאזרחי מדינת ישראל עושים בשנים האחרונות זה ליצור לעצמם מקלטים נטולי פוליטיקה. חלק מהאנשים כל כך מנותקים, שגם הפוליטיקאים יודעים שהם לא יודעים מה הם רוצים, לא יכולים לפלח אותם, לא יודעים למי יצביעו ואי הוודאות הזו מטריפה להם את השכל. כולי תקווה גם שאי הוודאות הזו תתנקם בהם ביום הבוחר.

 

4. אז מי יותר כהנא?

ביבי שצורח ככרוכיה Never Again? בן ארי שמדבר איתנו ערבית? (אגב, טיפ בשבילך בערבית אומרים חוק "קאנוּן", בצורה שדי מזכירה צורות אירופאיות, או נפתלי בנט. בנט יותר מסוכן, משם שהוא הבין מה שכהנא לא השכיל להבין, שתופסים יותר זבובים על דבש מאשר עם חומץ בן יין. אני מפנה את הבמה לגולש הפייסבוק אסף בר יוסף: "בנט זה אח? טוב. אבל אני לא מבין. פשוט לא מצליח להבין למה כ"כ הרבה חילוניים, ומביניהם חברים טובים, מצביעים למפלגת הבית היהודי בראשות בנט.
אז ברור, הוא אח, הוא היה בסיירת מטכ"ל, עשה אקזיט והרוויח כסף טוב, והקמפיין שלו מגניב, אבל זה לא יכול להיות הכול, נכון? חייבת להיות סיבה כלשהי, יותר.. מדינית, שגורמת לו להיות מקום שלישי בסקרים, כשציבור חילוני רב מאחוריו.
אז בדקתי את המצע של הבית היהודי. בדקתי, ויצאתי בשוק גמור. משפט המפתח שיכול לתאר את תחילתה של הרמת הגבה שלי היה: "התנועה שואפת לעצב את מדינת ישראל ברוח התורה". וכשממשיכים לקרוא, אין צורך לפרט את המחשבות שרצות בראש, אלא אצטט במקום מספר הצהרות מהמצע, ואתם, הציבור החילוני, תקבעו.
"התנועה תמשיך לפעול לחיזוק מעמדה וסמכויותיה של הרבנות הראשית, כרשות בלתי תלויה, הפועלת לעיצוב צביונה היהודי של המדינה בכל תחומי החיים והחברה [...]. נציגי התנועה יעמדו בקשר מתמיד עם הרבנות הראשית לדיון בשאלות מרכזיות העומדות על סדר יומה של המדינה והאומה." כלומר, מאחורי כל החלטה תעמוד הרבנות הראשית. חברים חילוניים, תגידו לי מה לכם ולרבנות הראשית?? מאיפה הצורך הזה להגברת מעמד הרבנות וכוחה, ובמה זה יתרום לכם?!
"...השבתת השירותים הממלכתיים והציבוריים בשבת. בענפי הבידור התרבות והספורט יעדה מאמץ לצמצם את חילולי השבת". כל מילה נוספת מיותרת.
דגש גדול על "הקמת מסגרות מתאימות להפצת תורה וללימודה בישראל, לפיתוחם של המדרשות ומכוני הלימוד הקיימים, ולפיתוחם של חדשים". ואין בזה כל רע, אם אתה דתי. אבל כחילוני? הייתי מצפה לשמוע קצת יותר על ההתמודדות עם העוני, האבטלה, הפערים, השכר, אשר להם הוקדשו כבערך 5 שורות מסכנות.
"טיפוח ערך הגדלת הילודה. העדפת משפחות ברוכות ילדים בהקצאת משאבים ופטור מנטל המיסוי הקיים", "חיזוק מעמדה של הרבנות הצבאית", "תפעל לחיזוק הכשרות", "צמצום תופעת ההפלות שאינן הכרחיות" ועוד 3 עמודים על חיזוק החינוך הדתי, כל אלו ביחד מעלים שאלה שנצעקת ומתהדהדת בקולי קולות: למה?!
למה שמישהו מלבד הציבור הדתי יצביע למפלגה זו?


5. ביטחון ושטחים.
לא העליתי פה בכוונה נושאי, וניסיתי לא לערב גם שמאל וימין. אבל באמת, יש פה פיל בתוך החדר שאי אפשר להתעלם ממנו: לנו, הציבור החילוני, אין שום עניין בבנט ובבית היהודי. אני לא אומר לכם למי להצביע, אני בסך הכול קורא לכם להתעניין, לקרוא מצעים, דעות, ולבצע הצבעה מושכלת שלא מושתת על "הוא אח".

6. אנ-דנ-דינו.

אני באופן אישי בשלב האנ-דנ-דינו. העליתי סטאטוס פרובוקטיבי במקצת (כמסתבר) שגרר דיון מאוד מעניין. שני אנשים ניסו לשכנע אותי להצביע מח"ל, דווקא מתוך הזדהות עיוורת עם המנהיג שלנו שאין דרך לתארו אלא כ"שמשון הנעבעך", ונדמה שהם מזדהים איתו עדיין מתוך חולשתו. מישהי שהכרתי בזמנו בדרום, אמרה שבחירה בשמאל היא הזדהות עם מדינת תל אביב ונטישת הדרום ו"תזכור מאיפה באת". ניסיתי לעמת אותה עם הסטאטוסים הנעלבים שלה בזמן שהדרום חטף טילים והמתנחלים תוקצבו במיליארדי שקלים. אולם נראה שאי אפשר לבלבל אותה עם העובדות. אין ספק שביבי ינצח, אבל תהיה לו את ברירת שמשון הנעבעך - להיכנע לימין, להתאבד פוליטית או שוב ללכת לבחירות.

 

תחשבו על זה.

לאיגרת השבועית של 2013 . 1 . 17