הצטרפו לאיגרת השבועית

"תיאטרון החדר? קסם של תיאטרון!" (יורם קניוק, סופר)


שלום חברות וחברים,

ידידי הוותיק והטוב, יעקב, שלח את המאמר הבא. קראתי וחשכו עיני. חככתי בדעתי זמן רב האם להביאו במדורי הצנוע. הוא עורר בין זעם אין אונים ורתיעה מפני המין האנושי, והרי אני ידוע ברבים כאוהב אדם מצניע לכת. התיאורים קשים אבל הנושא ראוי להפצה וראוי להביאו לידיעת הרבים.

שלכם באהבה
תיאודור

 

יעקב אלג'ם: על שוק הציפורים בטייבה ועל הציד הלא חוקי בישראל

 

תיאודור שלום, אינני יכול להתעלם מהכתבות שהופיעו השבוע במוסף הארץ על ציד חיות הבר בישראל ועל "שוק הציפורים" בכפר קאסם (השרון), במוסף של ידיעות אחרונות. הלב מתפלץ. מי שמתאכזר  לחיות לא יגן על בני אדם.

 

מאות אנשים באים מדי שבת לשוק הציפורים לקנות חיות מחמד. "הסחורה" מאוחסנת בקופסאות קרטון ובארגזים במשך 14 שעות (יום עבודה) ללא מזון או מים. הצילומים בעיתון מזוויעים. ארגון "פטרואה" לשמירה על זכויות בעלי חיים אסף עדויות: ליד פח אשפה גדול ראינו שני גורי כלבים שוכבים מתים בארגז קרטון. "סחורה" שלא נמכרת, מושלכת לפח! ראינו אפרוחים רכים, גוססים.

כדי להשביח את הסחורה, סוחרים לא הססו לחתוך זנב לכלבים, לקצץ כנפים לעופות נדירים, לקטום לתוכים את מקורם. פעולות פיראטיות, ללא השגחת וטרינר. ראינו סוחר מפרק "סחורה" מהארגז, כשהוא מטיח את בעלי החיים לקרקע כמו שק תפוחי אדמה. ראינו תרנגול הודו קשור ברגליו ומדמם, שוכב על האספלט הלוהט, בלי מחסה או מים ולידו תרנגול הודו שנמחץ מהלחץ של תרנגולים אחרים. מאות תוכים נצפו סגורים בכלובים שנעטפו בניילון נצמד, בלי אויר. טווסים, שהם בעל חיים מוגן, נעטפו בשק יוטה, או ביריעות ניילון. בתוך ארגז קרטון נמצאו, בראשית היום, 7 גורי כלבים עטופים בניילון נצמד. בסוף היום נמצאו בפח האשפה פגריהם של 2 גורים שלא נמכרו. גור כלבים עולה 10 ₪, לפי מחירון. מה הטעם לטפל בו? בעלי החיים ממתינים שעות כשהם קשורים ברגליהם בחבלים או בנייר דבק או מוצמדים לעמודים כשהם קשורים בגרונם או עטופים בשקי יוטה.בתת-תנאים, בחום, בקור, ללא מחסה, ללא מזון, מים או טיפול רפואי. בעל חיים שלא שורד ולא נמכר, מושלך לפח האשפה, גוסס, פצוע.

הלוך הרוחות בשוק הזה מבטא את הנורמה המושרשת בקרב פלח מסוים של האוכלוסייה, אשר רואה בבעלי החיים סחורה לכל דבר, שתפקידה להביא רווח.

רוב הסוחרים לא מודעים לחוק צער בעלי חיים והגנתם. שאלה היא: אם  מחירו של טווס נע בין 400 לבין 900 ש"ח, מדוע הסוחר לא דואג להגן על "הסחורה " שלו?

הצוותים שערכו תצפיות במקום, גילו שוטרים באים עם הניידת, לרכוש סחורה.

צוותי מעקב נחשפו לאלימות מצד הסוחרים. אחד הסוכנים הסמויים מספר: ראיתי ארגזים של  ארנבות, אפרוחים, ברווזים וגם טווסים מתים שוכבים אחד על השני, אזוקים בנייר דבק ומכוסים בבד יוטה. ראיתי אפרוח  שנמעך תחת רגלו של סוחר. הצלתי אותו! בשוק נמכרים גם נחשים, שלווים, גורי חתולים, תרנגולים, עזים וכבשים.  משרד החקלאות קורא לכל אזרח  להודיע למשרד על כל חשד לעבירה של חוק צער בעלי חיים, גם ב-מייל:

welfare@moag.gov.il. (מוסף 7 ימים, ידיעות אחרונות, 18.5.2012). 

מי יציל את בעלי החיים מהרוע האנושי? ואם כתבה זו תופיע בראש חוצות, היחידים שלא יקראו אותה, ודאי יהיו סוחרי שוק הציפורים. היעז מישהו  "להוכיח" אותם, מבלי שיסתכן באלימות מצידם? אנו קוראים על הזוועה ועוברים הלאה? רוב האנושות חסר אונים ביחס לרוע של מפלצות האדם! 

במוסף הארץ מ-18.5, מופיעה כתבה על הציד של חיות הבר בישראל.

רשות הטבע והגנים מצליחה לתפוס 1%-5% מהציד הלא חוקי בישראל. מעריכים שמתבצעים בשנה עד 8000 מקרי ציד. בתמונות  של ציד לא חוקי  נראו דרבנים במלכודות, עשרות חוגלות וצבאים שראשיהם נערפו, כדי לארוז אותם במהירות. קילו בשר צבי נע בין 90 ל-120 ש"ח. צייד יכול להרוויח על צבי שניצוד עד 2000 ש"ח לראש.  אצל ציידים עם רישיון מירכא, נתפסו עשרות חוגלות שזה עתה ירו בהן, בתוך שטח השמורה!

מצאו גם צבאים שחוטים. הקנס המרבי על ציד לא חוקי מגיע עד 150.000 ש"ח. בפועל  מוטל קנס עד 5000 ש"ח! הציידים האלה באים במודע לפגוע בטבע!

בעלי חיים בסטרס ומצוקה מפסיקים את פעולת החיזור, מפסיקים את תפקודם הפיזיולוגי והאוכלוסייה מידלדלת. בשנות ה-80 היו ברמת הגולן 8000 צבאים. כיום נצפים 200 פריטים. אם יעלם הצבי, ייעלמו בשרשרת פרחי בר מוגנים. בטווח הרחוק לא יהי לנו היכן לצאת לפיקניק. האיזון של האבקה ודישון יופר. אם ייעלמו הארנבת והחוגלה, ייעלמו גם הצמחים שמכסים את האדמה וקולטים עבורה את המים. החוחית, למשל, מפיצה זרעים של צמחים, אבל היא גם טרף של חתולי בר וניצים. האם היא צריכה גם את האדם כטורף  נוסף? אם תעלם החוחית, לא יגיעו לכאן העופות הדורסים שניזונים ממנה. הדרבן עושה את פעולת תיחוח הקרקע ומפיץ צמחי פקעת. לאיגוד הציידים יש עורך דין שמיצג אותם  בעבירות ציד. הוא טוען שאלוהים נתן לאדם זכות  טבעית לצוד. לטענתו "מבראשית האדם חי מליקוט תבואה ומציד". עורך דין נכבד, אנחנו במאה העשרים ואחת! זה טיעון של לב ערל! לידיעתך, מסעות הציד שהטבע שלך זקוק להם, מסתיימים זה דורות בסופרמרקט.

אחד הציידים המומחים  גר קרוב אלינו, ביפו. הוא מכיר את הפסיכולוגיה של התן והארנבת וחזיר הבר והיונים. מלבד זה גבר צריך סיפוק ולקיים מנהג של להביא לאישה חוגלה, כדי שתכין מטעמים. או להכין קומזיץ מצבי שניצוד זה עתה, בשביל הפנטזיה, בשביל הנוסטלגיה, למען שמור על הגחלת. אבל כיום מותר לצוד חזירי בר. כיון שהמוסלמים  לא אוכלים חזיר, כאן נכנסת הפוליטיקה. האיש שלנו הוא גם צייד רשמי של משרד החקלאות. כשהחליטו להגן על הזאבים, הם טרפו צבאים לעשרות. כשהחליטו  לצוד זאבים שמתרבים ומזיקים לחקלאות, העלימו עין ממשך הציד של האילים והצבאים. ולא הזכרנו את התאילנדים. החוק בארצם אומר שכל חי שעובר בשטח שלך - הוא שלך. לאט לאט נעלמים סרטני הנחלים וצבי הבוץ. אם 10% מהתאילנדים בארץ הם ציידים, אומדני ציד שמרנים לשנה מדווחים על 2000 דרבנים, 400 גיריות, שועלים וצבאים ו-1300 חזירים.

תיאודור, מה אנחנו יכולים לעשות? איך להראות את התמונות לכל העולם: ציידים מחייכים בסיפוק של אושר, על רוביהם, מצטלמים ליד צבי שחוט שמוציאים את קרביו והכלבים נובחים והדם לא נקרש. איך להראות את דיוקנם של אנשי הפיקוח, שתמיד ימצאו הנמקה למעשיהם, אם לא יטילו את האשמה על גוף אחר.

המשוררת שימבורסקה כותבת שהעולם נראה מלמעלה כמפת שולחן חלקה ותמימה. ואולי כבר לא יהיה צורך במבול נוסף, אלוהים לא ינחם שוב על מעשי ידיו, יהיה אפשר להתחיל את הציוויליזציה מחדש. מי מתנדב להיות הראשון שילחץ על השלטר?

(יעקב אלג'ם)

עוד על הנושא:

מסע שמתחיל בהלוויה של דורבן

בלי חוקים ובלי מצפון: ציד בלתי חוקי בישראל

צדים חיות בר ומוכרים: "זה כסף טוב וקל"

לאיגרת השבועית של 2012 . 5 . 31