הצטרפו לאיגרת השבועית

"תיאטרון החדר הוא בשבילי ארגז הכלים לחיים" (עינת ויצמן, שחקנית ובמאית, בוגרת תיאטרון החדר)


האיגרת השבועית

יום ה', 2016 . 1 . 14

-------

לימודי משחק ובימוי

קורסים שנתיים מרוכזים

בתאטרון החדר

טל': 03-5171818

מידע נוסף כאן

ייעוץ אישי ליוצרים:

052-340-1478
-------

-------

הנוסע הסמוי

יום ו', 22.1.2016, 21:00, רחובות

-------

IV כן או IV לא

מוצ"ש, 30.1.2016, בשעה 20:00

-------

המליאה

יום ו', 22.1.2016, בשעה 16:00

פגישה דו-שבועית נינוחה

(המליאה)

-------

היטלר, נו-אקסיט, המשרתים

בקרוב הם חוזרים

-------


באיגרת זו:

•   יוצרים בחדר: ההריונית
•   שיטת אוריין - המעגל הפתוח: רוח וחומר
•   פרשת השבוע: בא
•   קליפ: 1. היטלר עצבני. 2. הם לא יפרידו
•   פירור: דברי חכמים
•   אודישנים דרושים: להיכנס לרגע
•   אירועים: לוח
•   הכתובת על הדיר: סיכה בבלון

כתיבה ומשחק: אורלי בויום, יואב איתמר. בימוי: יולי הרגיל שדה. צילום ועריכה: גיא דוידי.


קישור קבוע

יש תאטרון שהוא בידור

ויש שהוא שליחות אישית וחברתית

מקדש-מעט של אדם בדרך לתיקון עולם

 

(רגעים של התבוננות בהתנהגות אנושית)

 

- האם זכור לך שקורצת מן החומר אשר ממנו עשויים כוכבים?

- כן, אבל ברגע זה הבית הפוך וצריך להביא את הילד לגן ויש לי הופעה בערב והכביסה על החבל ויורד גשם.

 

(המעגל הפתוח 1998, עמ' 84)

 

שלכם באהבה,
אמיר

קישור קבוע

(קטעים מתוך "פרשת השבוע" מאת אמיר אוריין.

תפיסת המקרא כאן היא דרמטית: אם המקרא היה מחזה, כיצד היינו קוראים בו?)

 

(משך קריאה משוער: 7:30 דקות)

 

15. בֹּא: שמות י' - י"ג 16

"ויאמר יהוה אל משה, בוא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו ואת לב עבדיו, למען שיתי אותותי אלה בקרבו: ולמען תספר באזני בנך ובן-בנך, את אשר התעללתי במצרים, ואת אותותי אשר שמתי בם וידעתם כי אני יהוה" (בא: שמות י', 1-2).

 

תרגום לשפה מדוברת: "אלוהים אמר למשה: בוא עימי אל פרעה ותגיש בקשה שישחרר את העברים ללכת לארץ כנען. אבל, וזה העוקץ, אני אגרום לפרעה שיהיה קשוח ויסרב לך. וזו תהיה הזדמנות להראות לו עם איזה מאצ'ו של אלוהים הוא מסתבך. ולמה אני עושה את זה? כדי שאתה תוכל לספר לבנים שלך ולנכדים שלך, לאיזה שיאים של התעללות בבני אדם אני יכול להגיע, איזה סרטים אני יכול לעשות – אם אני רק רוצה! שתדעו איזה אלוהים גדול אני!"

 

לכאורה נובע מזה שלפרעה אין חופש בחירה. אין לו שיקול דעת אישי אם לשחרר את העברים או לא לשחררם. על פי דבר האל, פרעה כפוי להחזיק בעברים עד שהאל יחליט אחרת. כאן מופיע אלוהים כדימוי ליוהרה אנושית, אנוכיות ואכזריות. אפשר לטעון שדבר האל מושפע מתהומות היצר, ללא שליטה של אני יוצר או אני עליון. אבל כל אלו הם רק בגדר לכאורה.

 

משה, יותר מאחיו העברים, מודע למצב הדיכוי שבו שרויים העברים במצרים. הוא צופה בהם כאדם-יוצר שבתוך עמו הוא יושב ובעת ובעונה אחת גם צופה עליו מבחוץ. הוא נוכח לדעת שדווקא אלו שנמצאים תחת ההשפעה המרבית של הדיכוי, בדרך כלל אינם מודעים לו או שאינם מאמינים שיש ביכולתם לעשות משהו כדי לשנותו. על כן, רק דיכוי קיצוני, שאינו מותיר ספק באשר להכרחיותה של ההתנערות, ההתקוממות, הפעולה המשחררת, יכול להביא לידי סיום הדיכוי והכיבוש הדכאני.

 

מנקודת מבטו של משה נראה הדיכוי כמצב בלתי נסבל ועל כן הוא מחייב שינוי. משה צופה בעמו בחמת-זעם. משה גדל כנסיך ונמלט על נפשו אל המדבר. משה חווה מותרות ויוקרה, חוסר-כל ובדידות, הוא כבר אינו יכול להיות מצרי גמור, אבל גם אינו יכול להיות עברי גמור. זהו גורלו של אדם-יוצר. בתוך עמו הוא גולה. זהו תנאי הכרחי לצמיחתה של היצירה המהפכנית. וכך, בעמדו בתוך העם, כחלק ממנו וגם צופה בו מנגד, הולכת ומתפתחת היצירה: כאן יש דין שווה ליצירת אמנות כמו גם ליצירת עם. הזעם המבעבע באל, ובא לידי ביטוי במילים הקשות ההן, הוא הזעם המבעבע במשה, והוא חומר הגלם ליצירה. חייו של חוזה מדינת היהודים, בנימין זאב הרצל, הם נמשל מודרני למשל אשר בספר שמות.

 

חופש הבחירה: אם אלוהים מקשה את לב פרעה, ופרעה הוא אך כלי בידי האל, האם עדיין יש לפרעה חופש בחירה? או אולי האל עושה שימוש באדם כבכלי? לכאורה, הרי זהו אל פסימי, וכאמור, דכאני. אל שאדם בריא בנפשו לא ירצה לעבוד אותו. אבל אם לפרעה יש חופש בחירה, אלוהים יכול לטרוח ולהתאמץ ולהקשות את לב פרעה מעתה ועד סוף הקדנציה ופרעה יעשה את הנכון בעיניו.

 

הניסיון האנושי עשוי ללמד שאדם או עם שהחליטו להשתחרר מדיכוי - דבר לא יעצור בעדם. אנו מניחים שפרעה יודע כי במוקדם או במאוחר, יהא עליו לשחרר את העברים. הוא רק מנסה "להוציא את המקסימום מעסקה בלתי אפשרית" כמאמר קפיטליסטי ידוע. הוא משחק עם משה במשחקי דחייה. מבטיח הבטחות ולא מקיים. מבחינה זו הוא דומה לשלטון הישראלי ברוב שנותיו, ביחסו לפלסטינים אשר תחת שליטתו.

 

מדוע זוהי עסקה בלתי אפשרית? "וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ, ויקוצו מפני בני ישראל" (שמות א', 12). ככל שמתגבר הדיכוי המצרי, כך מתגברת בקרב שבטי העברים ההתנגדות לדיכוי. מדכא שמבקש להנציח מצב של דיכוי, חייב ליצור בתחום שלטונו, איזון בין מצבי הדיכוי שהוא מפעיל, לבין מצבי רווחה, זמניים או הזויים ככל שיהיו. אבל המשחק האכזרי הזה אינו יכול להימשך עד אין סוף. הדיכוי מתיש לא רק את המדוכא, אלא גם את המדכא.

 

במקודם או במאוחר יופר האיזון וסבלו של המדוכא יגיע אל נקודת המפנה. כאן בספר שמות, הופר האיזון. גזרות המצרים הולכות ומתרבות. זהו מעגל סגור של רשע. בדרך כלל, כדי לייצב מצב של דיכוי אל מול ההתנגדות לו, על המדכא להקשיח את עמדותיו. זהו פועל יוצא לתמונת עולמם של מדכאים הנתונים במבוי סתום. הם מנסים להנציח מצב שזמנו ההיסטורי עבר. ההקשחה גורמת להתגברותה של ההתנגדות. ההתנגדות גורמת להקשחת-יתר, וכן הלאה. ברגע מסוים, בגלל גזרה אחת יותר מדי, מתחילה התפוררותו של הסדר הקיים. "ויצו פרעה לכל-עמו לאמר, כל-הבן הילוד היאורה תשליחוהו וכל-הבת תחיון" (שמות א', 22). זוהי גזרה אחת יותר מדי והיא הנוראה מכולן. היא מאיימת על עצם קיומה של הקהילה העברית. ברגע שבו פרעה חותם על גזרה זו, הוא מסמן את תחילתו של עידן השחרור של שבטי העברים. הפסוק הזה חותם את פרק א' בספר שמות. בפרק ב' מתחיל סיפורו של משה, המנהיג שהוציא את העם ממצרים.

 

לא ביום אחד מושגת העצמאות. זהו תהליך ארוך ומתיש. המדוכא הוא ישות חלשה באופן פיזי ונפשי. אין לו גדודי צבא מסודרים ובדרך כלל אין הוא מאורגן היטב. יתרה מזאת: לעיתים קרובות, אין הוא מאמין ביכולתו להגיע לעצמאות בכוחות עצמו. תנועות שחרור עלולות להיתקל בקשיים בלתי עבירים, אבל ברגע שבו מבשילים התנאים המתאימים, הן משיגות את יעדן. התנאים המתאימים נעוצים במצבה של תנועת השחרור ובמצבו של הגורם המדכא אותה: התגברות ההכרה החברתית בצורך בשחרור, התגייסות הכוחות החברתיים המדוכאים והיחלשותו של הגורם המדכא, יוצרים תנאים טובים לשחרור חברתי-לאומי. אחד מהאמצעים שבהם משתמש המדוכא שנדחק אל הקיר, הוא הטרור. זהו נשקם של החלשים והמדוכאים בכל דור, אבל זהו גם נשקם של החזקים כי אז מגיב המדכא בטרור נגדי.

 

בתחילת שנות התשעים, לאחר מלחמת המפרץ, חלה פריצה בתהליך השחרור הפלסטיני מעול הכיבוש הישראלי. מנהיגי ישראל ידעו, שבמוקדם או במאוחר, הם יהיו חייבים לשחרר את הפלסטינים ולהניח להם להקים את המדינה שאליה הם שואפים. אבל האלוהים שבתוכם חושף את צדו של "אל קנא ונוקם" שבו. אלוהים זה מקשיח את ליבם וגורם להם לסבול את עשר מכות מצרים בגרסה של המאה העשרים, גרסת הטרור. הישראלים, כמו פרעה, ממשיכים להחזיק בפלסטינים עד שהתנאים הקיימים כופים עליהם לשחרר אותם.

 

על פי צו המוסר האנושי, פרעה חייב לשחרר את העברים ללכת לארצם. על פי צו זה חייבים הישראלים לשחרר את הפלסטינים. "שלח את עמי!" (שמות ה', 1) - אומר משה לפרעה. "שלח את עמי!" - אמר היהודי הכלוא בגולאק הסובייטי וביקש להגר לישראל. "שלח את עמי" - אומר המנהיג הפלסטיני לישראלי. אבל רוב השליטים מעדיפים ליהנות מיתרונות מידיים וזמניים, שבניצול העבדים, לשם השגת רווחים אישיים, כלכליים או חברתיים, מאשר לדאוג לרווחתם, קל וחומר לעצמאותם, ואם שואלים אותם למה הם עושים זאת, בדרך כלל הם מנמקים את התנהגותם בשם האל, התורה, העם, בשם הלאום, המסורת או "מטעמי בטחון"...

קישור קבוע

1. היטלר עצבני על אילנה דיין

כזכור, "עובדה" בערוץ 2, הציגה לאחרונה תחקיר על פעיל "תעיוש". התחקיר מסתבר הוא גיבוב של תכנים מעוררי שאלות קשות על דרך הצגת הדברים. במילים אחרות: שקרים והטעיית הציבור. הטקסט בקליפ שאוב מהמאמר של חגי מטר. (העברה: נוני טל)

-------

2. הם לא יפרידו בינינו

עמר הוא מוסלמי ממצרים, תומס מפריז, דרין מטורקיה, בעמדה נחושה עם חיוך: הטרור לא יעבור.

קישור קבוע

"דברי חכמים בנחת נשמעים" (?)

(דִּבְרֵי חֲכָמִים בְּנַחַת נִשְׁמָעִים מִזַּעֲקַת מוֹשֵׁל בַּכְּסִילִים", קהלת ט׳, 17)

בנחת? רק אם הם רגועים.

אם הם נרגשים ראוי וטוב שדברי חכמים בלהט נשמעים.

כי טוב להט חי וקיים ולא טובה נחת מאולצת.

קישור קבוע

אולי יש שם משהו בשבילך.

הצעות השבוע:

התאטרון הקהילתי של הישראלים בלוס אנג'לס, "נו, מה לעשות, עדיין מחפשת שחקן, לא חייב להיות מקצועי, להצגת תיאטרון, קומדיה. בן 20-30 ישראלי, רציני בעבודה עם המון חוש הומור, שיכול להתחייב לחזרות עד סוף מרץ ולהצגות באפריל. בימוי: גיטה זלצר."

--------------

הבריחה מחלב

ג'קלין תורג'מן, אמנית ותיקה, כתבה מחזה על סיפור הבריחה שלה מחלב. המחזה כבר הוצג בהצלחה. עתה היא מבקשת להמשיך בעבודה על ההצגה. ג'קלין מבקשת לעבוד עם אמנים...

מעבר לדף אודישנים דרושים

קישור קבוע

היטלר

בקרוב הוא חוזר

טל': 03-5171818, 052-340-1478.

(היטלר - דף באתר החדר)

(לקבלת התכנייה)

 

הנוסע הסמוי

מונודרמה מצמררת, מרתקת,

מבוססת על סיפור אמיתי:

רב חובל ישראלי מגלה על סיפון ספינתו נוסע סמוי.

כתב: יוסי זיו.

עיבד לבמה וביים: אמיר אוריין.

משחק: יוסי זיו.

יום ו', 22.1.2016, 21:00, רחובות

40 ₪. טל': 03-5171818, 054-524-2461, 052-340-1478

(הנוסע הסמוי - וידיאו)

 

המשרתים

בקרוב הם חוזרים

בחדר. טל': 03-5171818, 050-849-7715


בושה

עינת ויצמן ומורד חסן

טוקבקים על תיאטרון

הפוליטיקה של התיאטרון על התיאטרון של הפוליטיקה:

הפוליטיקה של התיאטרון יוצאת מהבמה ושחקנים משלמים את המחיר בגלל זהותם הלאומית או דעותיהם. מורד חסן הוא שחקן צעיר שמצא את עצמו במרכזה של סערה כששרת התרבות החליטה שיש לעצור את המימון לתיאטרון אל מידאן בגלל ההצגה "הזמן המקביל" בה שיחק. עינת ויצמן היא שחקנית ואקטיביסטית שבזמן מלחמת "צוק איתן" ספגה איומים והטרדות ברשת ומחוצה לה. שני מונולוגים על נתיבי קריירה והחיים בצל התיאטרון שקוראים לו המציאות הישראלית.

משתתפים: מורד חסן ועינת ויצמן

בימוי: עינת ויצמן

מחיר מיוחד למשפחת תיאטרון החדר:

זוג כרטיסים במחיר של כרטיס אחד (60 שקלים לזוג!) קוד הנחה: האגודה.

יום ג' 19.1 ויום ד' 20.1,  בשעה 20:00,

תיאטרון תמונע, שונצינו 8, תל אביב. להזמנות: 03-5611211


"המליאה" של תיאטרון החדר

דלת פתוחה. פגישה דו-שבועית נינוחה

"מה קורה?", רצף חימום, "מנחה-שחקן", נושא על הפרק, במה פתוחה

יוצרים יכולים לבדוק כאן קטעים חדשים

כל אחד מוזמן להופיע ואפשר גם רק לצפות

המליאה פתוחה לכל

20 שח כולל כיבוד. טל': 03-5171818, 052-340-1478

משך הפגישה: 3 ש' בערך.

הפגישה הבאה:

יום ו', 22.1.2016, בשעה 16:00, בחדר

20 ש"ח כולל כיבוד.

רחוב יוסף הנשיא 5, תל-אביב

טל': 03-5171818, 052-340-1478

או בדוא"ל. (המליאה)

 

IV כן או IV לא

ליאת חיים פורצת את מחסום השתיקה. מונודרמה על נשיות, אנושיות וטיפולי פוריות.

מאת ובביצוע: איריס הרפז. בימוי: אסנת שנק-יוסף. במאי מלווה: יניב מויאל. עיצוב אירוע ירון פרידמן. מוסיקה מקורית ועריכה מוסיקלית: שי בן יעקב ואיריס הרפז. עיצוב תאורה: ג'ני חנה.

ייעוץ אמנותי: סמדר יערון ואמיר אוריין - תיאטרון החדר

ההצגה מתקיימת ביוזמת תכנית ההכשרה "ייעוץ נפשי למטופלי פוריות", בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב. בתום ההצגה תיערך שיחה בהנחיית ד"ר חנה גילאי גינור ובהשתתפות היוצרות.

כתבה ynet. ראיון קול השלום. פייסבוק.

50 שח (כרטיס ידיד 40 שח, קוד: מנוי איגרת החדר). למנויי מפעל הפיס 1+1 חינם.

כרטיסים איריס 052-845-9444. מוצ"ש, 30.1.2016, בשעה 20:00, בחדר

קישור קבוע

היא אמרה: אתה מבין איפה אתה חי?

עזרא נאווי, לוחם ותיק לזכויות אדם: עצור. דלתיים סגורות. (הארץ)

דארין טאטור, משוררת. לא משוחררת. אזיק אלקטרוני. איסור גלישה באינטרנט עד תום ההליכים (דארין)

סינמטק ירושלים: איום בביטול תקציבים בשל הקרנה של 4 סרטים קצרים על הנכבה, בשבוע הבא, יום ג׳, בשעה 19:00 (סינמטק ירושלים) 

נטלי כהן ויסברג, אמנית: תעמוד שוב לדין על מיצג (הארץ)

עו"ד ברק כהן: כתב שיר על שוטר מושחת, עומד לדין (יוטיוב)


-------------- -------------- --------------

"ברצוני לאמץ את כולכם אל לבי ולומר לכם

כי הדבר אשר הכתיב את בואי למקום זה,

הוא הרגש הטהור והאציל של בן גזע נבחר,

אל בני גזע נבחר".

(היטלר, במחזה "היטלר")

--------------

"אני לא סובל כושים שמביטים לי ישר בעיניים.

אני רוצה לישון! לעצום עיניים,

לראות את הים הכחול וחרטום מפלח את המים!"

(רב החובל, במחזה "הנוסע הסמוי")

--------------

"אני העוף השחור, אני השופט והתליין.

הלילה אחי, הלילה הוא רק שלנו!

ולא של אף אחד אחר. אני חשוף.

אני עומד לצאת אל האור. להשתחרר".

(סולאנז'-סמך, במחזה "המשרתים")

--------------

"למה תמיד אנחנו צריכים לוותר?

הפעם אני רוצה

שגם הפשיסט הזה יסבול".

(פאולינה, במחזה "העלמה והמוות")

--------------

קטן זה יפה.

אינטימי זה נכון.

(אינטימיזציה של האירוע האמנותי)

--------------

ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם

--------------

קישור קבוע

אמיר אוריין - תיאטרון החדר

רחוב הירקון 29, תל אביב 6801138
טל: 03-5171818.  פקס: 03-5160706. 
דוא"ל: info@roomtheater.co.il