הצטרפו לאיגרת השבועית

"שיטת אוריין היא תפיסה שלמה של אמנות הבמה. כנות הגורמת לחוויה מרעננת. אתגר לאמנים ולקהל" (פרופ' אברהם עוז)


האיגרת השבועית

יום ה', 2015 . 3 . 5

-------

לימודי משחק ובימוי, ייעוץ אישי,

הצגות, תגובות ובכל עניין:

טל': 03-5171818, 052-340-1478

וגם ב: דוא"ל

-------

תאטרון החדר
רחוב יוסף הנשיא 5

תל אביב 6523605

-------

-------

היטלר

בקרוב הוא חוזר

-------

הנוסע הסמוי

- מוצ"ש, 7.3.2015, 20:30, רחובות

- פסטיבל תיאטרונטו, הצגה אורחת,

יום ד', 8.4.2015, בשעה 22:00

-------

המשרתים

יום ג', 17.3.2016, בשעה 20:30

-------

המליאה

יום ו', 6.3.2015, בשעה 16:00

פגישה דו-שבועית קבועה

דלת פתוחה באווירה נינוחה לקראת שבת

הדלקת נרות, "מה קורה?", פרשת השבוע, במה פתוחה

20 ש"ח. טל': 03-5171818, 052-340-1478

-------

קול קורא ליוצרים: ע' במדור אירועים שבתוך האיגרת

-------


באיגרת זו:

•   שיטת אוריין - המעגל הפתוח: ז'אן כריסטוף / לבנות ולהיבנות
•   פינה חמה ליוצר/ת: לאונרד נימוי ז"ל – איש שלום
•   אודישנים דרושים: אפשר להיכנס, לבדוק
•   אירועים: לוח

תאטרון הוא שליחות אישית וחברתית

מקדש-מעט של האדם בדרך לתיקון עולם

 

(רגעים של התבוננות בהתנהגות אנושית יוצרת)

(משך הקריאה: 5 ד')

 

ז'אן כריסטוף

הייתי אז נער צעיר והזוי ובכל זאת קיבלו אותי ללימודים בקבוצת שחקנים בוגרים שהנחה אותה במאי ידוע במחוזותיו אבל לא במחוזותינו ושמו ז'אן כריסטוף, בדיוק כשמו של הגיבור הבדיוני של רומן רולן. בשנת 1915 הוענק לרומן רולן פרס נובל לספרות על "האידאליזם האציל בו מצטיינת פעילותו הספרותית".

 

ואולי לא היה זה שמו המקורי של הבמאי הרומני האלכוהוליסט. אולי הוא אימץ לעצמו את השם הזה כתעודת זהות נפשית וחברתית, מתוך הזדהות עם האידיאליזם שבדמויותיו של רומן רולן בכלל וז'אן כריסטוף בפרט. הוא בא למדינת ישראל כדי לבנות ולהיבנות בה, לגאול ולהיגאל בה. בבואו פתח קורס משחק לשחקנים בוגרים והסכים לקבל אותי על אף גילי הצעיר.

 

יום אחד הוא הוציא את הבקבוק, לגם ממנו ארוכות, הניח לצדו, הסיע מבטו אל הרצפה לפניו ושקע בשרעפיו למשך זמן רב מאד. המתנו בשתיקה דרוכה. אחר כך הרים עיניו לנקודה בחלל שלפניו ואמר: היום אני אומר לכל אחד מכם מי הוא ומה הוא. התכווצנו בכיסאות. ז'אן כריסטוף הפנה ראשו אל כל אחד מאתנו ובמבט חודר אמר דברים בשבחו או בגנותו. כשהגיע אלי אמר: "אתה אידיאליסט ואתה עומד לסבול מזה כל ימי חייך".

 

השתררה דממה. אולי היה בה שמץ של קנאה. איש לא הבין מדוע נפל דווקא בחלקי להיות מוכרז כאידאליסט, שעל כן להיות אידיאליסט נחשב אז ברבים כציון לשבח. אני מניח שהיום הוא היה נחשב ככינוי גנאי או כמוּזרוּת בלתי נסבלת. ז'אן כריסטוף המשיך לשתות עד שחלה וחזר לארץ מולדתו שאותה תיעב יותר מאשר את ישראל ושם הלך לעולמו בבית חולים נידח עקב שתייה יתרה.

 

איש כלבבי ז'אן כריסטוף, אבל אותה אמירה שאמר לי באותו חדר שחקנים הייתה טעות גורלית. לא אומרים דברים כאלה לנער בן שש-עשרה. מניחים לו להגיע לכך בעצמו. לאחר רגע של הרהור אני חוזר בי. למה בעצם לא אומרים דברים כאלה אפילו לנער? הוא אמור להתמודד עם הדברים. על כן, יש לשער שהדברים המובאים כאן אינם תלויים ברוח התקופה ובמערכת האמונות והדעות והידיעות המקובלת על הרוב, אלא היא השקפתו של הכותב, בין אם היא מקובלת על הציבור או לא.

 

לבנות קודם

לבנות ולהיבנות, לגאול ולהיגאל, תלויים זה בזה אבל לא דומים זה לזה וכל אחד מהם הוא עולם בפני עצמו. נא לשים לב שבשיר העתיק  "אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות בה", בניית העולם וגאולתו קודמים לבניית עצמך וגאולת עצמך.

 

תיקון עולם הוא עולם ומלואו ואי אפשר להחליף אותו בשום דבר אחר.

 

יש לחשוד במי שאומרים שאם אתם תהיו בסדר הכול יהיה בסדר. אפילו אם אתם תהיו בסדר, זה אינו מבטיח שהכול יהיה בסדר ואולי שום דבר לא יהיה בסדר ושוב נאלץ למלמל לעצמנו מנטרה שקרית זו ולאנוס עצמנו להאמין שאם אנחנו נהיה בסדר הכול יהיה בסדר ושום דבר לא יהיה בסדר, אלא רק רגעים אחדים של שקט בין תסכולים לכעס.

 

כיום זהו שקר נפוץ ביותר: תקן את עצמך ותתקן את העולם. מדוע שקר? משום שאתה הוא אתה והעולם – עולם וזה לא בהכרח אותו דבר. אתה יכול לתקן את עצמך מהיום ועד בוא המשיח והוא כידוע מתמהמה מאז ועד עולם, וגם אם הוא מכריז על בואו הרי שהוא משיח שקר. ובכן, אתה יכול לתקן את עצמך מעתה ועד עולם ולעולם זה לא יזיז כמלוא הנימה. הוא ישוב ויהרוס לך את מצב הרוח וישיב אותך לנקודת המוצא השבורה.

 

הרשת עמוסה בסיפורים לשבת ומעשיות לכל יום על חשיבות התיקון העצמי. המסר החבוי למחצה בסיפורים הללו הוא: תקן את עצמך והעולם מצדך יכול ללכת לעזאזל. מסר קל לעיכול. כל אימא פולניה הייתה חותמת עליו וגם כל קפיטליסט מצוי. כי הוא משרת קודם לכול את הפולניוּת ואת בעלי הממון. מה שמפחיד אותם יותר מכל הוא שאנחנו עושים משהו לתיקון עולם. כי תיקון עולם הוא קודם לכול סילוקו של הקפיטליסט וסגירת חשבונות אישית וחברתית הולמת עם אימא פולנייה מתפלצת.

 

על כן, במשפט אחד: לפעול לתיקון עולם, פועל גם לתיקון עצמך.

איך עושים זאת? בדברים הקטנים ביותר. יום קטנות שמצטרף ליום קטנות שמצטרף לימים טובים, לא ממוסדים ולא שואפים לרווח אישי וזה כמו לימוד תורה לשמה ויש בלימוד הזה עונג נשגב.

עוד נדבר על זה.

 

באהבה,
אמיר

קישור קבוע

לאונרד סיימון נימוי, שחקן, במאי וצלם, נולד בבוסטון, מסצ'וסטס, ארה"ב, למשפחה יהודית-דתית-אורתודוקסית דוברת יידיש, של מהגרים מאוקראינה – הלך לעולמו בשבוע שעבר. הופיע לראשונה כשחקן בגיל שמונה. הדמות הידועה ביותר ששיחק בחייו: ספוק ב"מסע בין כוכבים". דמות רציונלית שלכאורה אינה מניחה לרגשות להתערב בשיקול דעתה.

ב-1982 גילם את דמותו של מוריס מאירסון, בעלה של גולדה מאיר, ראשת ממשלת ישראל.

לפני מותו שלח מסר של שלום ופיוס לישראלים ופלסטינים והודעה בדבר הצורך ליצור שתי מדינות לשני עמים. זו הייתה בקשתו האחרונה.

"אני פונה אליכם במצב שבו נראה כאילו אין נראה לעין פתרון לקונפליקט שבין ישראלים לבין פלסטינים. אבל הפתרון נראה לעין..." בתמימותו הוא מסתמך על הודעתו של "הנציונליסט ראש הממשלה בנימין נתניהו" שהכריז כידוע בשנת 2009, בנאום בר אילן, על הצורך בשתי מדינות לשני עמים ומאז לא חזר לדבר בו עוד. (המאמר המלא)


האם יש יהדות ב"מסע בין כוכבים?" ברכת כוהנים? – יש.


קישור קבוע

נא לעבור לדף אודישנים דרושים

קישור קבוע

אחיות הגורל - יעל, זהבה ואסנת: קול קורא

אנו מפיקות מופע מחדר לחדר ב"תיאטרון החדר" . הוא יכלול קטעים קצרים במשחק, שירה, תנועה, קריאת שירים, סיפורים, מיצגי אמנות פלסטית, וכל העולה בדמיונכם היוצר... המופע יתרחש בחללים שונים של "תיאטרון החדר". מוזמנים להביא למליאה קטעים לעבודה והכנה לקראת המופע הגדול. נשמח אם תצטרפו.

בברכה,

שיהיו ימים טובים,

אחיות הגורל: יעל כספי, זהבה מנולי ואסנת ראם

לפרטים ולשילוב באירוע להתקשר אל

אסנת ראם, 052-323-0588 , alma3@netvision.net.il  

 

היטלר

אם תמשיכו כך

אז אחרי הבחירות הוא חוזר

וזוהי הבטחה

טל': 0508-497715, 03-5171818

(היטלר - דף באתר החדר)

(לקבלת התכנייה)

 

הנוסע הסמוי

מונודרמה ע"פ סיפור מאת יוסי זיו

עיבוד לבמה ובימוי: אמיר אוריין

משחק: יוסי זיו

בכורה: ינואר 2014

מבוסס על סיפור אמיתי:

רב חובל מגלה על הסיפון נוסע סמוי

ופוקד להשליך אותו לים. הצוות מתנגד.

- מוצ"ש, 7.3.2015, 20:30,
אולם בני ברית, רחוב הרצל 183, רחובות

- בפסטיבל תיאטרונטו, הצגה אורחת,

יום ד', 8.4.2015, בשעה 22:00

- מוצ"ש, 25.4.2015, רחובות

40 ₪ כולל קפה, תה, מים ומאפה

טל': 03-5171818, 052-340-1478

(יוטיוב)

 

המשרתים

בעקבות ז'אן ז'אנה

ע"פ תרגומה של עדה בן נחום

כולל קטע מתוך "יומן מלחמה 2014",

מאת סלמאן נאטור, בתרגום יהודה שנהב שרעבני

עיבוד חדש: אמיר אוריין ואבי גיבסון בר-אל

בימוי, עיצוב תפאורה ותלבושות: אבי גיבסון בר-אל

שחקנים יוצרים: אביאל שיליאן, טל דנינו, מוטי רוזנצוויג

ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין - תיאטרון החדר

ע. במאי וייעוץ חזותי: רינת מוסקונה

הפקה: קבוצת אורתו-דה בניהולו של ינון צפריר

40 ₪ כולל שתיה קלה

יום ג', 17.3.2016, בשעה 20:30

טל': 03-5171818, 050-849-7715

 

"המליאה" של תיאטרון החדר

פגישה דו-שבועית קבועה באווירה נינוחה.

דלת פתוחה ליוצרים וצופים לקראת שבת.

הדלקת נרות, שיחה, פרשת השבוע, במה פתוחה.

כל אחד מוזמן להופיע ואפשר גם רק לצפות.

המליאה פתוחה לכל.

משך הפגישה: 3 ש' בערך.

הפגישה הבאה:

יום ו', 6.3.2015, בשעה 16:00

20 ש"ח כולל כיבוד.

בחדר החדש, ברחוב יוסף הנשיא 5, תל-אביב.

המקום מוגדר מקום פרטי והבאים הם האורחים שלנו.

רצוי לתאם מראש בטלפון: 03-5171818, 052-340-1478

או בדוא"ל: כאן.

(קישור: המליאה)

 

מונולוגים ודיאלוגים לשחקנים/ות:

כתבו אלינו ונשלח לכם קובץ: (הדוא"ל שלנו)

קישור קבוע

אמיר אוריין - תיאטרון החדר

רחוב הירקון 29, תל אביב 6801138
טל: 03-5171818.  פקס: 03-5160706. 
דוא"ל: info@roomtheater.co.il