הצטרפו לאיגרת השבועית

היצירה היא התגלמות המשאלה לעולם טוב יותר. היא התגלמות התקווה. היא הדרך לעולם טוב יותר. היא הדרך לגאולה.


האיגרת השבועית

יום ה', 2015 . 2 . 5

-------

לימודי משחק, בימוי, ייעוץ אישי,

להצגות, לתגובות ובכל עניין:

טל': 03-5171818, 052-340-1478

וגם ב: דוא"ל

-------

החדר החדש

רחוב יוסף הנשיא 5

תל אביב 6523605

-------

-------

היטלר

יום ג', 10.2.2015, בשעה 20:30, בחדר

-------

המשרתים

יום ה', 19.2.2015, בשעה 20:30

יום ו', 20.2.2015, בשעה 12:30

-------

משולש הזהב

מוצ"ש, 28.2.2015, בשעה 18:00

-------

המליאה

יום ו', 6.2.2015, בשעה 16:00

פגישה דו-שבועית קבועה

דלת פתוחה באווירה נינוחה לקראת שבת

הדלקת נרות, "מה קורה?", פרשת השבוע, במה פתוחה

20 ש"ח. טל': 03-5171818, 052-340-1478

-------


באיגרת זו:

•   שיטת אוריין - המעגל הפתוח: נשוי?
•   אודישנים דרושים: אפשר להיכנס, לבדוק
•   אירועים: לוח
•   הכתובת על הדיר: סיכה פה שם (אופוזיציוני)


תאטרון אמור להיות שליחות אישית וחברתית,

מקדש-מעט של האדם המשתחרר, בדרך לתיקון עולם

 

(רגעים של התבוננות בהתנהגות אנושית יוצרת)

 

(משך הקריאה: 6 דקות)

 

מה קרה לגיבור המערבונים הבודד שרכב לבדו אל עבר השקיעה בשדות? הוא התחתן ונולדו לו שלושה ילדים, כלב וחתול ועכשיו אשתו במיטה קוראת לו לבוא לישון אבל לא ממש מתחשק לו. הוא שוב חש בכאב הזה בשיפולי הבטן. שוב בקע? או אולי זה הבקע הישן? והוא זוכר את השקיעה בשדות.

 

התקשורת מבעבעת בחיוך סדיסטי: "מחקר חדש אומר שאנשים נשואים בריאים יותר!" אהה, אתה לא נשוי? ואת? לא נשואה? תתביישו לכם ותזהרו לכם. חייכם בסכנה ובכלל אתם עלובי נפש, אומללים ולוזרים כרוניים וזוגות נשואים ירקדו על קבריכם!" קצת הגזמתי, לא כן? כן. לא נורא אבל ראוי להערה אחת או שתיים.

אולי מדאיג?

אז זהו, שאפילו זה – לא.

 

רוח הזמן

האם כבר הוזכר כאן שמחקרים הם בדרך כלל תופעות מוטות ע"פ "רוח הזמן" (צייט-גייסט)? כלומר, האידיאולוגיה ההמונית השלטת מכוונת תוצאות של מחקרים מדעיים.

כבר באמצע המאה הקודמת הוכח שמחקרים הם פועל יוצא למנטליות חברתית שלטת. לפעמים הם משיגים תוצאות רצויות או מקובלות אפילו ברמה אישית. מורי הדגול פרופ' קרייטלר זצ"ל, עשה פעם מחקר שזעזע את אמות הסיפים (כך נהוג היה לומר אז) של הממסד המדעי. הוא הוכיח שנסיינים משפיעים על תוצאות הניסוי ומקבלים תוצאות רצויות ולא בגלל שהם נוכלים ו/או רמאים שמחפשים תהילה באמצעים פסולים, אלא דווקא בהיותם תמימים וטהורים ומבצעים את נוהלי המחקר על פי כל כללי האתיקה. כביכול, מייצג הנסיין את רוח  הזמן של עצמו ושל החברה שבה הוא חי והיא משפיעה באופן על-חושי כלשהו על תוצאות הניסוי, כך שהן תהיינה תואמות את ציפיות הנסיין. מה בדיוק קרה שם לא ברור וניתן להסבר גם באופן מתא-פיזי, למגינת לבם של מדענים טהרנים. אבל רוח הזמן קיימת וניתנת להגדרה על פי נוהגי התקופה ומערכת האמונות והדעות השלטת בה.

 

מה ההבדל?

במאה הקודמת, בעידן שבו פרחה האהבה החופשית, לפחות על הנייר ובתקליטים והתנועות לזכויות האזרח והשוויון החלו לפעול, הוכיחו מחקרים שההבדלים היחידים בין גבר לאישה הם הבדלי המין ועל כן גברים ונשים הם בני אנוש שווי זכויות, כפי שקבעה רוח התקופה. אחר כך הבאנו על עצמנו את השמרנות והיא הפרידה בין גברים לנשים והסיגה את החברה שנים רבות לאחור ומחקרים גילו לפתע שההבדלים בין גברים לנשים הם רבים הרבה יותר מסתם סימני מין. וכך חברה שמאמינה בנישואים תגלה במחקרים שלה שאנשים נשואים חיים טוב יותר.

 

אחווה ותחרות

כך גם התרבות מלווה את רוח הזמן והמקום: הרעיון הקומוניסטי מדבר על שיתוף פעולה ואחווה בין בני אדם. הרעיון הקפיטליסטי מדבר על תחרותיות על חשבון הזולת. בחברה הקומוניסטית הפיקו סרטי אנימציה לילדים שבהם הנושא המרכזי היה שיתוף פעולה ואחווה בין הדמויות, וכך מושגות מטרות חברתיות טובות ובא התיקון למצבו של האדם. באותו הזמן ולמעשה עד היום, בחברה הקפיטליסטית, מפיקים סרטי אנימציה לילדים שהנושא המרכזי שבהם הוא תחרותיות לשם השגת מטרה אישית ועל חשבון הזולת. רק בזמן האחרון, הופיעו בסרטי אנימציה קפיטליסטיים אחדים, רעיונות של שיתוף פעולה וגם זאת אפשר להסביר בשינויים החברתיים החדשים על רקע אידיאולוגיה קפיטליסטית בקריסה.

 

במרחק של הגדרה

ואם אתה יחיד ואת יחידה, אתם יכולים להיכנע לרוח הזמן ולטעון שאם זהו המצב אז אין מה לעשות אלא להתחתן ולחיות לסירוגין באושר יחסי ובאומללות יחסית מאז ועד עצם היום הזה, או לקבל את מצבכם זה כתופעה טבעית. לא, לא אבד עליכם הכלח ולא יצאתם משימוש והאושר ממתין לכם במרחק של הגדרה אישית אחת מקבלת וטובה.

וכי על מה נשען המחקר? על רעיון הזוגיות, החברותא, כלומר על קשר אינטימי, טוב או רע, עם הזולת. ועל כן, אם יש לך קשר כזה, בכל צורה שהיא - ניצלת. מצא לך קבוצה, חוג, עיסוק, התנדבות, משימה, הפגנה, פעולה משותפת, מועדון, פאב, קלפים על שפת הים. במאה הקודמת נאספו על המרפסת ושיחקו "רמי", רווקים וגרושים ונשואים. מצא לך את הדבר שהוא מעבר לעצמך, מעבר לסדר היום הבסיסי ההכרחי (דרך אגב ואיך לא חשבתי על זה קודם? זה מה שקורה גם במליאה של תיאטרון החדר).

 

קללה לבריאות

כמובן שבריאותך תשתפר פלאים אם תהיה נחמד לזולתך, מעודד ומחמיא ואם מישהו מתסכל אותך, תמצא לך מקום סתר שבו תשפוך מררתך באופן שלא תזיק לאף אחד אחר ותגרום לך לרווחה. למשל, לך למקום מבודד ושבור צלחת ישנה ופגומה וקלל באופן חופשי ומשוחרר. לקלל? כן. זה בריא מאד לקלל כשאף אחד לא שומע אותך ואם בכל זאת אתה חושש מזעם האל, עשה כמעשהו של חוני המעגל וצייר לך עיגול והוא יהיה נפרד מהסביבה החיצונית, ויהיה כבמת התיאטרון האישי שלך, היכנס אליו וקלל כאוות נפשך. זה עוזר ומקל על תסכולים וכעסים וכאבי לב.

 

יומן זה טוב

וכשאתה חוזר הביתה, תרשום יומן נדודים אישי. אולי תצא מזה יצירה חדשה. כן, אני מתכוון לא רק ליוצרים מוצהרים, אלא לכל גבר ואישה באשר הם.

 

באיחולי בריאות ואושר ושיהיו לנו ימים טובים, אמן.

 

באהבה,
אמיר

קישור קבוע

נא לעבור לדף אודישנים דרושים


קישור קבוע


היטלר


(צילום: מיכל ברץ קורן. איפור: יסמין מגן)

וגם קוואקר, בלונדי ואווה בראון

 

"זהו מבצע של משחק נדיר!  (צבי גורן, אתר הבמה)

"ביצוע וירטואוזי!"  (חיה בראל, קול ישראל, רשת א', "שורה ראשונה")

"חוויה נהדרת!  אמיר אוריין מתגלה כפרפומר יוצא מן הכלל".  (יוני איתיאל, קול ישראל, רשת ב', "מה יהיה עם יואב גינאי")

"אמיר אוריין בהופעתו האינטנסיבית, עושה את הבלתי אפשרי. הוא מחשמל ומצמרר ומחייה לפנינו את המפלצת המתועבת ביותר שידענו".  (אליקים ירון, קול ישראל, רשת ב', "בחצי היום" וגם "מעריב")

"תצוגת משחק מדהימה. אירוע שהוא בדיוק ברוח הזמן!"  (יואב איתמר, עורך, מנחה, מבקר)

"הצגת יחיד מופלאה!"

(תמי מולד-חיו, מבקרת תרבות וחברה)

 

אם היטלר היה נכנס אל החדר שלנו, מה הוא היה אומר? טרגי-קומדיה אפלה.

מחזה: טובה רוגל ואמיר אוריין

בימוי: אמיר אוריין ואבי גיבסון בר-אל

משחק: אמיר אוריין

החדר: רחוב יוסף הנשיא 5, תל אביב

טל': 0508-497715, 03-5171818

למנויי האיגרת 40 ש"ח במקום 60 ש"ח

יום ג', 10.2.2015, בשעה 20:30, בחדר

(היטלר - דף באתר החדר)

(לקבלת התכנייה)

 

המשרתים


בעקבות ז'אן ז'אנה

ע"פ תרגומה של עדה בן נחום

כולל קטע מתוך "יומן מלחמה 2014",

מאת סלמאן נאטור, בתרגום יהודה שנהב שרעבני

עיבוד חדש: אמיר אוריין ואבי גיבסון בר-אל

בימוי, עיצוב תפאורה ותלבושות: אבי גיבסון בר-אל

שחקנים יוצרים: אביאל שיליאן, טל דנינו, מוטי רוזנצוויג

ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין - תיאטרון החדר

ע. במאי וייעוץ חזותי: רינת מוסקונה

הפקה: קבוצת אורתו-דה בניהולו של ינון צפריר

יום ה', 19.2.2015, בשעה 20:30

יום ו', 20.2.2015, בשעה 12:30

טל': 03-5171818, 050-849-7715

 

משולש הזהב


ערב חד פעמי

מיניאטורות תל אביביות

מאת פרידה גודוביץ

ערך והוציא לאור ישראל גודוביץ

מוצ"ש, 28.2.2015, בשעה 18:00

טל': 03-5171818, 052-340-1478

40 ₪ כולל שתיה חמה וקרה ועוגה

 

"המליאה" של תיאטרון החדר

פגישה דו-שבועית קבועה באווירה נינוחה.

דלת פתוחה ליוצרים וצופים לקראת שבת.

הדלקת נרות, שיחה, פרשת השבוע, במה פתוחה.

כל אחד מוזמן להופיע ואפשר גם רק לצפות.

המליאה פתוחה לכל.

משך הפגישה: 3 ש' בערך.

הפגישה הבאה:

יום ו', 6.2.2015, בשעה 16:00

20 ש"ח כולל הכיבוד.

בחדר החדש, ברחוב יוסף הנשיא 5, תל-אביב.

המקום מוגדר מקום פרטי והבאים הם האורחים שלנו.

רצוי לתאם מראש בטלפון: 03-5171818, או בדוא"ל: כאן.

(קישור: המליאה)

 

מונולוגים ודיאלוגים לשחקנים/ות:

כתבו אלינו ונשלח לכם קובץ: (הדוא"ל שלנו)

קישור קבוע


-------------- -------------- --------------

וינסטון סמית: לא קיימת

 

המדינה הזאת לא באמת קיימת.

היא קיימת על הנייר,

במסמכי תאגיד מסוימים.

אבל היא לא באמת קיימת.

יש לה היסטוריה וסמל ודגל

ומוסדות מוכרזים וסדר יום מעוות

וזה לכאורה מרמז על כך שהיא קיימת.

אבל גם בכתבי הקודש יש סמלים ודגלים

והיסטוריה כתובה ומקובלת

ישרה ומעוותת אבל ההיסטוריה הזאת

בכתבי הקודש לא באמת קיימת.

אולי הייתה קיימת אבל עכשיו היא

לא באמת קיימת

כי היא משל על קיומו של עם ומדינה וחברה,

ואם כך, המדינה הזאת היא משל

על אי אפשרות קיומה של המדינה הזאת.

היא הייתה קיימת בחזונו של חוזה המדינה,

שהוא עצמו כבר רק זיכרון שהפך לחזון.

גברים, נשים וטף חיים בה ומתים בה

אבל היא לא קיימת.

היא הורגת גברים, נשים וטף

אבל היא לא קיימת.

היא צללים בחלומו של מישהו אחר,

דף נתונים במחשב זר.

החצר האחורית של האימפריה

הכי גדולה בעולם,

וזו משתמשת במדינה הזאת כשדה ניסויים

לכלי נשק חדשים.

אבל המדינה הזאת לעצמה לא קיימת.

היא חייבת מיליארדי דולרים

ליריבה עצבנית אחת

ועל כך לעולם לא נסלח לאותה יריבה

ואם זה תלוי בנו, לעולם גם לא נחזיר את החוב

אבל נלחם בה ונזעק

שאסור להניח לה לבנות פצצה

כמו זו שבנינו לעצמנו, או דומה לה.

ולעולם לא נתנצל.

זה בהרגל שלנו.

לעולם לא להתנצל.

לא על מעשי פשע כנגד האנושות

לא על מחדלים קטנים

ולא על שרירות לב או גחמה זו או אחרת.

כי זהו החוק הלא כתוב היחידי

שהמדינה הזאת מקיימת במלואו:

לעולם לא להתנצל.

וזוהי הוכחה נוספת

שהמדינה הזאת לא באמת קיימת.

לא באמת.

(ו.ס.)

-------------- -------------- --------------

גרפיטי בשכונה

ראש הממשלה ישמח מאד

אם לא תצביע בבחירות

הוא לא רוצה את ההצבעה שלך

אתה עלול רק לקלקל לו

--------------

3 עקרונות

בבחירה אזרחית, דמוקרטית, מודעת

1. אידיאולוגיה

בחירה ע"פ מצע אידיאולוגי.

(בניגוד למה שאומרים,

כמעט לכל מפלגה

יש מצע כתוב באינטרנט).

בכול מפלגה אפשר להבחין

באחת משתי התפיסות המרכזיות:

קפיטליזם או סוציאליזם.

2. קטן זה יפה

לבחור במפלגה הקטנה יותר,

לריענון הנוף ועידוד השינוי.

3. ושתהיה חופשית

מה שמכונה חילונית.

לעידוד הפרדת דת ממדינה

והוא הליך בריא - הן לדמוקרטיה והן לדת.

-------------- 

"אזרח שאינו מעורב בחברה שבה הוא חי,

הוא פחות מעבד"

(פריקלס, מושל אתונה. המאה ה-5 לפנה"ס)

17 במרץ 2015 כל היום.

-------------- -------------- --------------

ציטוטים

"ברצוני לאמץ את כולכם אל לבי ולומר לכם

כי הדבר אשר הכתיב את בואי למקום זה,

הוא הרגש הטהור והאציל של בן גזע נבחר,

אל בני גזע נבחר".

(היטלר, "היטלר")

--------------

"אני לא סובל כושים שמביטים לי ישר בעיניים.

אני רוצה לישון! לעצום עיניים,

לראות את הים הכחול וחרטום מפלח את המים!"

(רב החובל, "הנוסע הסמוי")

--------------

"אני העוף השחור, אני השופט והתליין.

הלילה אחי, הלילה הוא רק שלנו!

ולא של אף אחד אחר. אני חשוף.

אני עומד לצאת אל האור. להשתחרר".

(סולאנז'-סמך, "המשרתים")

--------------

"אתה יכול לדבר על מה שאתה רוצה לדבר

אבל לא על כל מה שאתה רוצה לדבר".

(פאולינה, "העלמה והמוות")

--------------

קטן זה יפה.

אינטימי זה נכון.

(אינטימיזציה של האירוע האמנותי)

קישור קבוע

אמיר אוריין - תיאטרון החדר

רחוב הירקון 29, תל אביב 6801138
טל: 03-5171818.  פקס: 03-5160706. 
דוא"ל: info@roomtheater.co.il