הצטרפו לאיגרת השבועית

"תיאטרון החדר? קסם של תיאטרון!" (יורם קניוק, סופר)


לכאורה, הקטע הבא דן בנושא מקצועי של שחקני במה ומסך, אבל כידוע הבמה היא משל לחיים ועל כן ניתן להשליך ממנה אל החיים עצמם.

 

- אני צריך לדעת מה הפעולה שלי. אני לא יודע מה הפעולה שלי. אני מה זה בצרות. מה אומר לבמאי שלי אם ישאל אותי מה הפעולה שלי, הפעולה של הדמות, ואני לא תהיה לי תשובה והוא יחשוב שאני שחקן גרוע וזה הסוף שלי. אף אחד לא ירצה לתת לי תפקידים. פעולה... פעולה... פעולה...

- למה אתה מתכוון כשאתה אומר "פעולה"?

- פעולה זה דבר מאד בסיסי בעבודה על תפקיד. ככה לפחות אמרו לנו.

- מי אמר?

- המורים למשחק שלי. גם במאים.

- מה אמרו?
- קשה להגדיר. כל אחד אומר משהו אחר. יש אומרים שזוהי המחשבה של הדמות. יש אומרים פעולה ממשית או הרצון של הדמות, המצב של הדמות. מרוב הגדרות הבן אדם מתבלבל.

- כלומר, עליך לברר תחילה למה מתכוון הבמאי שלך כשהוא אומר פעולה.

- כן.

 

במונולוג של המלט במחזה "המלט" של שייקספיר, המילה האחרונה בו היא: Actionפעולה, מעשה.

בתרגום של אברהם שלונסקי: וַעֲלִילוֹת הרבה, נֶאֱדָרוֹת בַּכּוחַ, יוֹרְטוֹת מִמְסִילוֹתָן, מפני הַחִשְּׁבוֹנוֹת, ולא עוד יַהַלְמֵן הַתּואַר מעשה.

ובתרגום של דורי פרנס: ועלילות גדולות של עוז ושל תנופה, סוטות מהמסלול ומאבדות לנצח את התואר פעולה.

 

המונולוג המפורסם ביותר בתולדות הדרמה עניינו פעולה. במהלך המונולוג מתלבט המלט מהי הפעולה הנכונה. כמו המלט עצמו כך המונולוג מתפתל וסולל נתיבים, מהעולם הזה אל העולם הבא ובחזרה. בסופו של דבר הוא לועג לעצמו על מה שבמקור מוגדר Thought"". פרנס מתרגם: "מחשבה" ואילו שלונסקי מוציא מן התרגום את המשמעות הגרוטסקית המגולמת בתיבה זו ומתרגם: "חִשְּׁבּוֹנוֹת", כלומר, החשיבה פועלת פול-גז בניוטרל, או בצורתה הנלעגת של הפילוסופיה: פלסף.

 

במקרא נאמר: "נעשה ונשמע" (שמות, כד' 7). לא נאמר שנחשוב, נתלבט, נישן על זה, נעשה מדיטציה, נצא לחופשה מהחיים עד שנחליט וכו'. נאמר: נעשה. אמנם עשייה זו מבוססת על מחשבה, אבל היא רק תנאי הכרחי ולא מספיק. מעשיך קובעים.

 

בקהלת ז', 29 נאמר: "לבד ראה זה מצאתי, אשר עשה האלוהים את האדם ישר, והמה בקשו חישבונות רבים", פסוק המתאר את הקלקול הרוחני של האדם.

 

נחמד מאד לשבת בכורסא הנוחה ולחשוב מחשבות נעלות על מה אני רוצה, מה התפקיד שלי דורש וכו', אבל בסופו של יום לא המחשבה מסמנת את מהותנו כבני אדם וקובעת את גורלנו, אלא המעשה הפיזי. לקום מהכורסא ולצאת למאבק.

 

על כן, פעולה היא דבר שעושים אותו והוא נראה לעין ויש לו השפעה ממשית על מהלך העניינים. כל השאר – תחושה, תמונה, מחשבה ורגש וגם רצון – תנאי הכרחי לפעולה אך לא מספיק. אני מאחל לכולנו פעולה ישירה וטובה.

לאיגרת השבועית של 2012 . 3 . 22