הצטרפו לאיגרת השבועית

מתח קל? קחו נשימת אנחה גדולה וטובה וסיימו באנחה קורעת לב. עדיין יש מתח? קחו שוב נשימה אנחה. זה עובד!


 V A S T N E S S  - המילה הזאת מהדהדת בראשי זה זמן רב. פירושה גודל, מרחב עצום שאין לו שיעור, כמו המרחב של היקום. המרחקים במרחב הבלתי נתפס הזה נמדדים במיליוני שנות אור.

מהירות האור נעה ב 300,000 ק"מ בשנייה.

את המונח הזה VASTNESS  שמעתי מפי קריין של ערוץ ההיסטוריה. הוא מתאר בטון  מלטף, מרגיע ונטול דרמה, את היקום, מספר על גלקסיות שכדי לחצות אותן לאורכן. לדוגמא, הגלקסיה שלנו, "שביל החלב", כדי להקיף אותה נדרשות 100,000 שנים של נסיעה במהירות האור. הוא מסביר בנימה נינוחה ורומנטית כמעט, על חורים שחורים אדירים במרכזן, שבולעים עולמות ומעלימים אותם במערבולת אימתנית אל האין סוף, על התנגשויות בין כוכבים שמתפרקים והופכים לאסטרואידים בגדלים שונים ובמספרים בלתי נתפסים. די שאחד מאלה, לא גדול במיוחד, נאמר בגודל של שלושת בנייני אקירוב, יפגע בכדור הארץ השברירי שלנו והשכבה הדקה מאד של האטמוספרה העוטפת אותנו, מגנה עלינו, ומאפשרת לנו חיים, תהפוך לסופה של גז, או גשם גופריתי, רותח ורעיל, וגמרת עם המשכנתא, עם המינוס בבנק, עם הרפורט על חניה ברחוב הרב קוק 8 בתל אביב, כאשר רק באת לחוות ערב תרבותי עם חבריך במליאה של תיאטרון החדר, גמרת עם הפוליטיקה הבלתי מובנת לך, הכלכלה, יוקר המחיה, הדיור, הקוטג', ערבים, נוצרים, יהודים, איראן, מלחמות, טילים, הפגנות, שביתות, ביתר ירושלים, הפועל ת"א. אין כלום! נמחקו כולם! מתו ! כולל אנחנו כמובן.

המדענים טוענים שעולמנו נוצר לפני כ 4 מיליארד שנים מאז היותו כדור אש ועד להתגבשות יופיו המרהיב היום. אם תיאורטית נצמצם את הזמן הזה ל 4  שעות בלבד. נניח שהעולם התחיל להתהוות בשעה 12 ועכשיו השעה היא 4, והאדם המודרני, ההומוספיאנס, שהופיע לפני 28000 שנים. מתוך ארבע השעות הללו, מהו הזמן היחסי של קיומו מאז נולד ועד היום? שנייה אחת. אנחנו נמצאים בשנייה האחרונה של ארבע השעות הללו. האין זה נס נפלא שנולדנו לתוך כל זה?

נזכרתי בראיון רדיו ביום השואה שהשתתפה בו אישה מבוגרת, אשר שרדה את המחנות בהיותה נערה צעירה. היא אמרה: " בסוף המלחמה, ביום שבו שוחררנו ע"י בעלות הברית, נשבעתי שאעשה הכול כדי לשכוח מה קרה. אתחיל החיים חדשים וטובים, כי כל יום שהאדם חי בו הוא נס, מתנה". היא עלתה לישראל השתקעה בקיבוץ ועשתה חיל, הביאה ילדים לעולם, נולדו לה נכדים ונינים. אמרתי לעצמי הנערה האמיצה הזאת ניצחה את המפלצת, את היטלר. הגברת הנפלאה הזאת, אף שלא הכרתיה מעולם, גרמה לי להבין שהחיים שלנו הם אכן נס.

הצד המנחם בכל הכאוס הקוסמי הזה, הוא הנס שנולדנו להיות חלק מהתופעה הפנטסטית הזאת. ואם כן יפגע בנו אסטרואיד או לא, בסופו של התהליך הבלתי נמנע, נשוב להיות חלק מהחומר אשר ממנו עשוי היקום, ונרחף לעד בתוך המרחב הקוסמי העצום הזה שהקריין מערוץ ההיסטוריה הגדיר אותו  .VASTNESS

(חזי צדיק, חבר המליאה בתיאטרון החדר)

לאיגרת השבועית של 2011 . 11 . 10